torsdag 14 maj 2015

Recension: Jinx - Tur i oturen av Meg Cabot



Titel: Jinx - Tur i oturen

Författare: Meg Cabot
Serie: -
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2010
Språk: Svenska
Antal sidor: 204
Rec-ex: Nej

Denna bok ingår i temat: Barn-och ungdoms-böcker.


(Utläst den 7 maj 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Adlibris:

Ända sedan blixten slog ner i sjukhuset dagen då hon föddes har hon haft otur. Vart hon än går råkar hon ut för missöden och det är därför hon är så glad över att få flytta hem till sin moster och hennes familj i New York. Oturen kan väl ändå inte följa efter henne ända dit?

Men oturen har definitivt följt efter Jinx vilket skapar problem för hennes kusin Tory, som inte är glad över att familjens svarta får har flyttat in hos dem. Den vackra, glamorösa Tory döljer en farlig hemlighet och Jinx börjar inse att det inte bara är otur hon har flytt ifrån utan något mycket ondskefullare och förbannelsen hon har levt under i hela sitt liv är kanske det enda som kan rädda henens liv.


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

En bokrea-bok som jag kände skulle passa bra in i barn- och ungdomsbok-temat här på bloggen under maj. Jinx är skriven av en av mina absoluta favoritförfattare, Meg cabot och därför hade jag som vanligt ganska höga förväntningar. Jag förväntade mig något ganska flamsigt, lättläst och förutsägbart. För ibland tycker jag att det är otroligt avkopplande med  en bok där man inte behöver tänka så mycket, man bara läser och det krävs inte så många hjärnceller för att räkna ut hur boken kommer sluta. Nu låter det här ju jätte negativt... men det behöver det inte alls vara. För ibland är det exakt vad jag behöver.

Var det då det jag fick? Ja absolut! Det här är fruktansvärt förutsägbart, lite tramsigt och därför också otroligt lättläst. Tack Meg Cabot! Tack för att du gav mig det jag behövde.

Jinx handlar rätt och slätt om en tjej med otroligt mycket otur. Hon försöker sig på att fly från sin otur och beslutar sig för att åka till New York och besöka sina släktingar. Dock blir inte allt riktigt som hon har tänkt sig...


Tempo/spänning:
En väldigt kort bok på bara strax över 200 sidor så den gick snabbt att läsa ut.

Karaktärer
:
Jag gillade Jinx men gud vad jag störde mig på Tory... alltså, kom igen!! Mer irriterande tjej får man leta efter. Orka lägga ner så mycket energi på att försöka förstöra för någon!

Spoiler:

Och jag VISSTE typ från sida 1 att Jinx skulle bli ihop med Zack... kom igen liksom! (appropå förutsägbart)


Skrivsätt:
Lättläst och förutsägbart.

Sammanfattning och betyg:

Absolut inte det bästa jag har läst, men det var vad jag behövde läsa just då. Jag valde en bra tidpunkt. Jinx är egentligen ganska fånig och tramsig men ack så lättläst och avkopplande. Lite guilty pleasure helt enkelt.

Betyget blir en väldigt svag fyra. Läs om du gillat andra böcker av Cabot och du vill ha en kort och lättläst bok.



2 kommentarer:

  1. Ibland behöver man något flamsigt alltså :D Då brukar jag läsa Sophie Kinsella :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det brukar jag med läsa ibland.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...