fredag 15 maj 2015

Recension: Middag på 30 minuter av Jamie Oliver



Titel: Middag på 30 minuter

Författare: Jamie Oliver
Serie: -
Förlag: Bonnier fakta
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 287
Rec-ex: Nej

—————————————————————————————————————————- 

Beskrivning från Adlibris:

Laga hela middagen på en halvtimme blankt tillsammans med Jamie Oliver



På trettio minuter blankt står middagen serverad. Inte bara en huvudrätt, utan förrätt, sidorätt, efterrätt, måltidsdryck. Det som passar ihop, helt enkelt!
Det ska inte ta längre tid att laga en god, välbalanserad måltid än vad det vanligtvis brukar ta att laga bara en rätt. På en halvtimme ska du få ihop något gott till hela familjen. Jamies trettiominutersmat innehåller inte mindre än 50 helt nyskapade recept. Du får lära dig alla smarta knep Jamie har för att snabbt få maten klar. Det handlar om allt ifrån koncentrationsförmåga och hur man lägger upp arbetet till vilka praktiska handlag du måste känna till för att kunna spara viktig tid i köket.
Varje recept är en hel meny. God mat som passar perfekt ihop. Upplägget i boken är lätt att följa och Jamie lovar att det inte tar mer än trettio minuter från det att du tänder ljuset i köket tills att middagen står på bordet. Vissa moment kan du gå in på internet och se hur de ska göras [instruktionsfilmerna är ej översatta till svenska]. Många måltider går att få helt vegetariska för den som vill. Och Jamie lägger som bekant alltid stor vikt vid råvaror och miljövänlighet. Så kort kan man säga att de här trettio minuterna går ovanligt långt utöver vad som är normalt i ett genomsnittligt svenskt hushåll en vanlig onsdagskväll.


—————————————————————————————————————————-

Hur recenserar man en kokbok? Jag har aldrig gjort det här på bloggen, men nu tänkte jag att det kanske var dags. Jag har egentligen aldrig varit så mycket för att laga mat... i alla fall inte då jag bodde själv... men nu har jag faktiskt börjat uppskatta matlagning tillsammans med sambon. Att laga mat tillsammans har kommit att bli något av det bästa jag vet. Att bara mysa och laga något riktigt gott tillsammans. Det tycker jag är kvalitetstid!

Då vi bestämde oss för att börja laga mat lite mer ordentligt än vad vi tidigare har gjort så var inte valet av kokbok speciellt svårt. Jag har alltid älskat Jamie Oliver, och då jag fortfarande bodde hemma och ibland blev trött på min mammas ständiga tittande på matlagningsprogram så var Jamie Oliver en av de få kockar jag faktiskt uppskattade och tyckte om att titta på. Därför köpte jag hem Jamies Middag på 30 minuter.
Här ska man alltså laga tre-rätters på 30 minuter. Det är liksom det boken går ut på. Man ska laga en tre-rätters på så lite tid som möjligt i princip.

Då jag och sambon testade det här så ville vi inte laga alla rätterna utan vi ville plocka godbitarna. De rätter som vi faktiskt tyckte såg goda ut. Vi valde heller aldrig att laga alla tre rätter utan vi har koncentrerat oss på huvudrätterna. Nu då vi provat några stycken så tycker jag att jag äntligen kan skriva ner lite tankar om det vi lagat och vad jag tyckte om kokboken som helhet.

En viktig åsikt och den tanken som slog oss allra först då vi kastade oss över det första receptet vi ville prova var att den här boken kräver en hushållsassistent. Något som vi tyvärr inte äger. Mycket av det som gör att rätterna ska ta 30 min kräver att man har någon slags assistent, då det som tar den mesta tiden är att hacka och dela. Men, men... det funkar ju ändå, men utan hushållsassistent tar det INTE 30 min utan snarare 50 min. Nu tycker inte jag att det gjorde så mycket... men vill ändå göra er uppmärksamma på att det där med 30 min är lite individuellt och alltså inget man stenhårt ska lita på.

Vi har valt att testa följande rätter:

+ Gravida Jools pasta
+ Galen sommarpasta
+ Ugnsbakad kyckling
+ Senapskyckling



Har gillat alla rätter vi provat förutom Galen sommarpasta. Vet inte om vi gjorde nåt fel men det skulle vara massa citroner i och fy sjutton vad surt det blev... slutade med att vi fick kasta all mat. Gick inte att äta... vi måste ha gjort något fel, men samtidigt så tänkte vi att oj, vad mycket citron det står att det ska vara. Kan det verkligen bli gott? Så är inte helt säker på att vi gjorde fel ändå. Vad som också bör sägas är att vi inte har följt recepten slaviskt, t.ex så struntade vi i sardellerna i potatisgratängen till senapskycklingen och det blev riktigt gott utan. Men godast tycker jag nog ändå att den ugnsbakade kycklingen blev. Kyckling, spenat och riktigt god potatis till. Yum!

Här är lite bilder från rätterna vi lagat:








En riktigt härlig kokbok som jag verkligen rekommenderar... dock föll inte alla recept mig i smaken. Men har varit riktigt kul att prova lite olika recept. Kommer definitivt att prova på att köpa hem fler kokböcker längre fram. Om ni gillade att jag även recenserar kokböcker och vill se mer av det, hojta till.

(Sätter inget betyg då det är en kokbok, utan ville med denna recension bara skriva ner mina tankar efter att jag testat lite olika recept.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...