söndag 7 juni 2015

Recension: Blod och stjärnstoft av Laini Taylor

Canon EOS 700D



Titel: Blod och stjärnstoft

Författare: Laini Taylor
Serie: Önskemånglarens dotter #2
Förlag: Bazar förlag
Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 461
Rec-ex: Ja! Tack till Bazar Förlag


(Utläst den 21 maj 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Goodreads:

En andlöst spännande fortsättning på Mörk ängel.

I fortsättningen på Mörk ängel måste Karou bestämma sig för hur långt hon är villig att gå för att hämnas sitt folk.

Fylld av skönhet och omöjlig kärlek, hemligheter och svåra val, berättar Blod & stjärnstoft historien om Karou och Akiva. De befinner sig på varsin sida i ett urgammalt krig som nu vaknar till liv igen och Karou måste bygga upp en monsterarmé i ett land som består av blod och stjärnstoft.

—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Andra delen i Önskemånglarens dotter. Var ju typ ett år sedan jag läste första delen så jag kan ju inte påstå att jag hade riktigt koll på läget då jag började på den här.

I Blod och stjärnstoft är ett krig i antågande, ett krig som ingen av sidorna egentligen vill genomlida men som tycks oundvikligt. Karou och Akiva befinner sig nu på varsin sida och Karou behöver bygga upp en armé.

Jag hade ett problem med den här boken och det hade till största del att göra med att jag inte kom ihåg förra boken. Jag kunde inte minnas var det var som hade föranlett kriget som är i antågande.


Tempo/spänning: 

Jag tycker till en början att boken är lite seg... det händer inte så mycket och jag har som sagt svårt att hänga med i handlingen då jag egentligen inte kommer ihåg speciellt mycket från förra boken.

Karaktärer
:
+ Jag gillade verkligen att läsa om Zuze och Karou. Gillade deras vänskap.

Spoilers:

+ Och awwww när Akiva fick reda på att Karou levde! Tyckte absolut att det mest intressanta i den här boken var att läsa om Karou och Akiva och hur det skulle gå för dem.

+ Zuzana och Mik så fina ihop! <3 Tyckte scenen då hon trodde att han skulle fria var så himla gullig!


Skrivsätt:
Gillar verkligen den här världen som Laini Taylor har byggt upp och det ska bli spännande att läsa den tredje och avslutande delen i serien.


Lite random tankar:
+ Det finns ett getfolk och dem är så dåligt lämpade för strid att de är helt befriade från militärtjänst. Hahaha, det tyckte jag var gulligt!


Sammanfattning och betyg:

Gillar verkligen den här serien, dock tappade denna bok ganska mycket i mina ögon på grund av att jag glömt bort så himla mycket från förra boken. Men jag gillar ändå serien och jag tycker verkligen om att läsa om den här världen och om Karou, Akiva, Zuze och Mik.

Jag ser fram emot nästa del och ger Blod och stjärnstoft en stark fyra i betyg.




2 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den här boken! Jag har än så länge bara läst den första boken - gillade den skarpt! Riktigt sugen på att fortsätta med del två, men kanske en god idé att läsa om den första innan då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag önskar att jag hade läst om första först då hade jag nog uppskattat boken mer.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...