onsdag 17 juni 2015

Recension: From the notebooks of a Middle School Princess av Meg Cabot

Canon EOS 700D


Titel: From the notebooks of a Middle School Princess

Författare: Meg Cabot
Serie: From the notebooks of a Middle School Princess #1
Förlag: Feiwel & Friends
Utgivningsår: 2015
Språk: Engelska
Antal sidor: 192
Rec-ex: Nej


(Utläst den 1 juni 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Goodreads:

Olivia Grace Clarisse Harrison has always known she was different. Brought up by her aunt's family in New Jersey, book-and-music-loving Olivia feels out of place in their life of high fashion and fancy cars. But she never could have imagined how out of place she really was until Mia Thermopolis, Princess of Genovia, pops into her school and announces that Olivia is her long-lost sister. Olivia is a princess. A dream come true, right? But princesses have problems too.

In FROM THE NOTEBOOKS OF A MIDDLE SCHOOL PRINCESS a new middle grade series, readers will see Genovia, this time through the illustrated diaries of a spunky new heroine, 12 year old Olivia Grace, who happens to be the long lost half-sister of Princess Mia Thermopolis.


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Herregud vad jag var pepp på den här boken. Ni vet ju alla hur mycket jag älskar Princess Diaries. Jag får bara inte nog. Så när jag fick reda på att det skulle släppas en spin-off så kan ni ju gissa att jag blev glad!!

I den här serien får vi träffa Olivia Grace Clarisse Harrison, som råkar vara Mia Thermopolis' halvsyster och också en prinsessa. Vi får också träffa Queen Clarisse igen och även Mia Thermopolis skymtar förbi.

Jag kände direkt när jag började läsa att jag skulle gilla den här boken. Det är roligt och det är lite som att läsa om första Princess Diaries-boken igen. Helt underbart.


Tempo/spänning: 

-

Karaktärer
:
Jag tyckte mycket om Olivia, men tyvärr så fastnade jag inte alls lika mycket för henne som för Mia. Mia är min absoluta favoritkaraktär någonsin! Jag gillade boken, men jag gillade definitivt scenerna med mina gamla favoritkaraktärer mest. Roligast var definivt att läsa om Mia igen. Problemet med Olivia var främst att hon ju känns så ung... men det är ju inte så konstigt då hon ju går i Middle School. Därför hade jag ju svårare att relatera till henne då jag själv är mycket äldre. Hade jag varit lite yngre hade jag nog tyckt om boken ännu mer! Men då det ju ändå är nästan Princess Diaries så kan jag ju inte annat än att älska den här boken också!

Skrivsätt:
Roligt med lite illustationer i den här boken också. Det fanns ju aldrig med i Princess Diaries. I övrigt är ju Meg Cabots skrivsätt klanderfritt. Jag älskar henne, så är det bara.

Dock tyckte jag att boken var väldigt kort, under 200 sidor och det blev jag lite besviken på. Den tog slut alldeles för fort.


Sammanfattning och betyg:

Så härligt att få vara tillbaka i Princess Diaries mode igen. Älskade den här boken, men den var lite för kort. Hade velat ha mer! Hoppas verkligen att det kommer fler böcker i den här serien så småningom, då kommer jag att köpa alla.

Betyget är enkelt. Det blir en femma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...