lördag 6 juni 2015

Recension: Kometen kommer av Tove Jansson

Canon EOS 700D


Titel: Kometen kommer

Författare: Tove Jansson
Serie: Mumintrollen #2
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 152
Rec-ex: Nej

Denna bok ingår i temat: Barn-och ungdoms-böcker.


(Utläst den 17 maj 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Adlibris:

Sommaren är varm och trevlig som den brukar i Mumindalen. Muminpappan sitter på verandan och Muminmamman lägger snäckskal runt rabatterna. Så en dag upptäcker de ett märkligt sken på himlen. Filosofen Bisamråttan säger att en komet ska träffa jorden. Alla små knytt packar ihop sina saker och flyr i panik. För var dag blir det stora, röda ögat på himlen allt större Men Mumintrollet och Sniff packar ner plättjärnet och saft, och beger sig rakt ut i farligheten.


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Jag har aldrig funderat på att läsa några Muminböcker förut men så såg jag att några av mina bloggkompisar har läst flera stycken och då blev jag nyfiken, nu till barn-och ungdomsbok-temat.

Detta anses av många vara den första Mumin-boken, kan tänkas finnas någon annan som egentligen är den första, men jag vet inte riktigt. I Kometen kommer upptäcker Muminfamiljen ett konstigt sken på himlen. Bisamråttan säger att det är en komet som ska träffa jorden och då beger sig Mumintrollet och Sniff rakt ut farligheten...

Tempo/spänning: 

Det är väldigt lättläst och dessutom bitvis lite spännande. Men det är ju en barnbok så det blir liksom så där lite lagom spännande.

Karaktärer
:
Jag älskar Sniff. Han är precis som jag. Lite som Lille Skutt ungefär. Lite allmänt rädd för allting, hahaha. Gulligt när Mumtrollet träffar Snorkfröken också. <3

Skrivsätt:
Gillade den här boken jättemycket och har redan två andra Mumin-böcker hemma som jag kommer att sätta tänderna i så fort jag får chansen. Men är det bara jag som hör all text på finlandssvenska i huvudet samtidigt som jag läser?

Sammanfattning och betyg:

En väldigt gullig bok! Ska läsa fler Mumin-böcker snart och det ska bli jätteroligt för de är ju så söta.

Betyget får bli fem av fem.



2 kommentarer:

  1. Om du "hör" texten på finlandssvenska så måste ju Tove lyckats med den saken! :D jag "hör" allt på finlandssvenska när jag läser, men det är ju bara för att jag pratar så (när ska jag våga göra videoinlägg?!). Fick lust att läsa en muminbok igen, det är "Farlig midsommar" som ligger på tur nästa gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihihi aaaaw!! Gör ett videoinlägg. Det är ju urcharmigt.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...