tisdag 16 juni 2015

Recension: Nemesis av Josephine Angelini

Canon EOS 700D


Titel: Nemesis

Författare: Josephine Angelini
Serie: Starcrossed #3
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska
Antal sidor: 433
Rec-ex: Nej


(Utläst den 26 maj 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Goodreads:

Den sista striden närmar sig. Världens öde vilar i Helenas händer.

När människor och gudar drabbar samman i en strid om kärlek, lojalitet och överlevnad står hela världens öde på spel. Här är Josephine Angelinis gastkramande avslutning på den bästsäljande trilogin "Starcrossed". Helenas misstag har befriat gudarna från deras fångenskap på Olympen och nu måste hon hitta ett sätt att stoppa dem innan ett förödande krig bryter ut. Men gudarna är rasande och deras blodtörst har redan lämnat ett spår av döda kroppar efter sig. Om Helena ska lyckas utmana det som står skrivet i stjärnorna måste hon till slut träda in i rollen som gudinna. Men vem går det att lita på inför den sista striden? Oraklets avslöjande att den mytomspunna Tyrannen - förgöraren som är mäktigare än alla andra gudar tillsammans - lurar bland dem orsakar en splittring hos Helena och hennes vänner. Samtidigt är Helena fortfarande osäker på om hon älskar Lucas eller Orion, och när det oundvikliga kriget närmar sig tvingas hon att fatta ett fruktansvärt beslut
.



—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Sista delen i Starcrossed-trilogin. Som vanligt med en del i en serie så var det väldigt länge sedan jag läste förra delen. Alltså hade jag glömt bort det mesta som hände i andra delen, vilket gjorde att det tog ganska lång tid för mig att komma in i den här boken.

I den här, avslutande delen är det dags för den sista striden samtidigt som Helena fortfarande inte kan bestämma sig för vem hon ska välja, Orion eller Lucas.


Lite spoilers:
+ Åh vad jag tyckte att Orion var fin då han och Helena pratade om att hon försökte älska honom men att Lucas alltid kommer att vara hennes första hands val. Tyckte det var eb så fin och sorglig scen.

+ Otroligt häftigt det här att Helena kan skapa olika världar och åh vad sorgligt det var när Lucas "dog".

+ Häftigt att Helena visade sig vara tyrannen!

+ Fy vad sorgligt jag tyckte det var när Lucas tog Hades plats som kung över de döda.

+ Klockrent slut då Zeus blev fast i Helenas värld för alltid! Det var smart gjort av Helena.


Tempo/spänning: 

Eftersom jag har för mig att jag bara tyckte att Helena och Hades var okej, så blev jag ändå ganska positivt överraskad när jag läste den här boken. Det var mer spännande än vad jag hade förväntat mig så det var kul. Jag tycker absolut att detta var den bästa boken i serien.

Karaktärer
:
Jag gillar verkligen karaktärernas koppling till den grekiska mytologin. Skulle verkligen vilja läsa fler böcker med koppling till grekisk mytologi.


Skrivsätt:
Jag gillar Josephine Angelinis sätt att skriva. Det är lättläst och lagom långa kapitel och som sagt så gillar jag verkligen kopplingen till grekisk mytologi.


Sammanfattning och betyg:

En bra avslutning på en helt okej serie. Jag tycker nog inte att den här serien tillhör det bästa jag har läst men jag tycker helt klart att den är läsvärd. Speciellt om du precis som jag gillar lite mytologi-kopplingar. Nemesis får en fyra i betyg och som helhet får serien en svag fyra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...