fredag 19 juni 2015

Recension: Stjärnmärkt av Jessica Spotswood

Canon EOS 700D


Titel: Stjärnmärkt

Författare: Jessica Spotswood
Serie: Systrarna Cahill #2
Förlag: Raben & Sjögren
Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 362
Rec-ex: Ja! Tack till Rabén & Sjögren.


(Utläst den 10 juni 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Goodreads:

Stjärnmärkt tar oss tillbaka till ett alternativt New England i slutet av 1800-talet - en värld befolkad av häxor, tyngd av brödraskapets förtryck och en ödestyngd profetia.

Cate har gått med i systraskapet, en hemlig sammanslutning av häxor. Där axlar hon motvilligt den tunga bördan av att vara den utvalda, den häxa som en gammal profetia pekat ut som den som ska leda kampen mot brödraskapets tyranni och få till stånd en ny magisk tidsålder.

Men även inom systraskapet härskar intrigerna. Lojaliteter och tidigare allianser prövas, svek och faror lurar bakom varje hörn och systrarnas mod, kärlek och vilja att beskydda de man älskar testas till max.


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Oj, vad länge Stjärnmärkt har fått stå och vänta i oläst-hyllan. Jag har liksom inte riktigt varit sugen på den. Det är ju då alltså andra delen i serien om Systrarna Cahill. Det var länge sedan jag läste första boken och hade ju som vanligt då det handlar om en serie glömt bort väldigt mycket från första boken. Det enda jag kom ihåg var att jag gillade miljön och att det handlade om nån profetia. That's about it.

Innan jag började läsa Stjärnmärkt så hade jag hört massor om den otroliga cliffhangern i slutet och hur folk inte skulle kunna vänta på sista boken i serien. Helt ärligt så fattade jag inte ens cliffhangern och var tvungen att läsa om de sista sidorna igen innan jag hajade vad det var frågan om.

Tyckte jag då att Stjärnmärkt var en bra bok? Svar: Nej. Man kan säga så här. Jag hade inga förväntningar då jag började läsa den och ändå lyckades jag på nåt sätt bli besviken. Det är rätt bra gjort av en bok, att kännas ganska tråkig och ointressant från början för att sedan dessutom lyckas göra mig besviken. Så det måste den ju ändå få lite cred för.

Men visst slutet var väl lite sorgligt och sådär men det grep tyvärr inte tag i mig alls och som sagt så fick jag läsa om det för att ens förstå vad som egentligen hände.


Tempo/spänning:

Kändes ofta ganska seg och om jag ska vara fullständigt uppriktig så skummade jag den största delen av den här boken.


Karaktärer
:
Har ingen direkt favoritkaraktär, men Maura var ju verkligen ingen favorit direkt. Usch.
Spoilers:
+ Begriper inte hur hon kunde sudda ut Finns minne. Det var verkligen hemskt.

+ Men jag tyckte faktiskt att det var ännu mer sorgligt då Zara dog. Vet inte varför det berörde mig så mycket men då fick jag tårar i ögonen. Kan inte fatta hur Tess kunde göra det dock. Hade jag aldrig klarat, även om jag inte skulle vilja att personen ifråga skulle behöva lida...


Känner dessutom att jag har börjat tröttna på häxor. Jag tycker bara inte att det är intressant att läsa om längre.

Skrivsätt:
Jag är väldigt kluven. Som ni märker gillade jag inte alls den här boken. Tyckte den till största delen var ganska tråkig. Men jag gillar ändå den historiska miljön och att Jessica Spotswood ändå har valt att skriva om häxor i just den miljö hon har valt. Det gillar jag. Men i övrigt nej. Jag säger bara nej.


Sammanfattning och betyg:

En besvikelse. Framför allt på cliffhangern som alla pratade om. Boken grep inte alls tag i mig så som jag hade önskat. Jag har helt enkelt totalt tröttnat på den här serien. Häxor intresserar mig inte alls längre och jag känner bara att det som ändå är bra med den här serien, det vill säga miljön tyvärr inte väger upp allt annat jag inte gillar med den här boken eller med serien som helhet.

Det här är ingen bok för mig. Handlingen är inte tillräckligt intressant, vilket jag tror till största del har att göra med att jag verkligen tröttnat på häxor. Känns som serien påminner ganska mycket om Beautiful Creatures-serien som jag också tröttnade på. Nej, häxor är nog bara inte min grej.

Betyget blir bara en tvåa. Och det får den bara för att jag gillar den historiska miljön i de här böckerna. Bortsett från det hade jag nog kunnat skippa att läsa den här serien överhuvudtaget. Men då jag fått även sista boken som recensionsexemplar så är jag väl mer eller mindre tvungen att läsa även den. Ja, den som lever får se.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...