torsdag 9 juli 2015

Recension: Allt och lite till av Sarah Dessen

iPhone 6


Titel: Allt och lite till

Författare: Sarah Dessen
Serie: -
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 432
Rec-ex: Nej

(Utläst den 7 juli 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Goodreads:

Luke är verkligen den perfekta pojkvännen. Snäll, snygg och pålitlig. Emaline och han har varit tillsammans i flera år och deras förhållande är helt perfekt. Eller? Sommaren efter high school börjar Emaline ifrågasätta allting. Räcker livet i den trygga småstaden Colby och en framtid med Luke, eller vill hon ha mer? Ska hon satsa på en riktigt bra utbildning och en lysande karriär, som hennes pappa vill? Och när den spännande New York-killen Theo dyker upp i Colby för att arbeta med en dokumentärfilm ställs allting på sin spets.


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Med den här boken har jag verkligen lärt mig att allting har sin tid. Jag köpte den förra året och hade tänkt att få den läst under förra sommaren. Men jag plockade upp den under min värsta lässvacka och kom aldrig in i den då jag hade fruktansvärt svårt att koncentrera mig. Så då tänkte jag att: "Okej då, jag gör ett nytt försök nästa sommar." Nu har det gått ett år och jag försökte mig därför på den igen, för att jag vet ju att Sarah Dessen väldigt sällan gör mig besviken, så varför skulle jag då inte gilla den här?

Jag är också glad att jag nu äntligen skriver en recension ganska nära inpå att jag läst ut boken (något som oftast är ganska sällsynt här på bloggen, där recensionshögarna ofta bara ligger och samlar damm; innan jag till slut tar mig i kragen och skriver en recension. En recension som då oftast inte går att ta fullt på allvar eftersom jag oftast redan har hunnit att glömma bort handlingen.) Men bra, Nelly. Det tar sig.

Okej, så åter till handlingen i Allt och lite till. Den handlar om Emaline som bor i den lilla småstaden Colby, där hon efter att ha gått ut skolan funderar på vad hon egentligen vill göra med sitt liv. Ska hon stanna i Colby eller satsa på en riktigt bra utbildning någon annanstans? Självklart finns det också lite kärlek med i bilden. Vem är hon egentligen intresserad av? Är det Luke eller är det Theo?

Alltså jag älskar Sarah Dessen. Och! Det här är inget undantag. Jag är så himla glad att jag gav den en ny chans, för jag hade så mycket lättare att koncentrera mig den här gången och jag sögs verkligen in i boken och hade svårt att lägga den ifrån mig. Det är verkligen sommarläsning när det är som allra bäst.


Tempo/spänning:

Det är lättläst och mysigt. Inget speciellt snabbt tempo, men det behövs inte i den här typen av böcker.


Karaktärer
:
Jag gillade verkligen Emaline. Jag gillade Luke också, men hade lite svårt att bestämma mig vad jag verkligen tyckte om honom. Först gillade jag honom, sedan gjorde jag det inte... och sedan gillade jag honom igen. Theo tyckte jag till en början var ganska charmig, men sedan tröttnade jag på honom. Hur naiv får man bli? Orkade bara inte med honom mot slutet.

Lite random spoilers:
+ Kul att Auden var med. Alltid kul när karaktärer från tidigare böcker får vara med på ett hörn.
+ Förstod aldrig riktigt om Luke var otrogen...
+ Men blev irriterad på Emaline när hon typ tyckte att Luke varit otrogen, men inte var ett dugg bättre själv utan springer till första bästa kille när hon tror att hon och Luke gjort slut. Det hade varit slut hur länge? 2 timmar? Get a grip girl!
+ Så jobbigt med hennes pappa. Eller ja, biologiska pappa... så himla dålig stil att inte kunna visa sig vuxen och försöka reda ut saker. Skitdåligt verkligen!
+ Jag fick verkligen mixed signals med Emaline och Morris. Trodde typ halva boken att det skulle bli dem två! Är det bara jag? Kändes ju som att det kanske borde blivit dem egentligen, det kändes på nåt sätt som att hon egentligen brydde sig mer om honom än både Luke och Theo.
+ Och Gud vad jobbig Theo var som bara tog henne för given och att han skulle få det där jobbet! Fy, vad irriterad jag blev. Så himla naiv.


Skrivsätt:
Älskar Sarah Dessen. Hon skriver så somrigt och härligt. Önskar typ att jag kunde bo i hennes böcker och träffa alla hennes härliga karaktärer!


Sammanfattning och betyg:

En riktigt bra sommarbok. En av Sarah Dessens bättre böcker tycker jag faktiskt. Defintivt topp 3, även om Mitt perfekta liv troligen alltid kommer att vara min favorit av henne. Men gillar du Sarah Dessens andra böcker så är det här absolut ett måste!

Fem tassar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...