Recension: Jag ger dig solen av Jandy Nelson

Författare: Jandy Nelson
Förlag: Gilla Böcker
Antal sidor: 384
Rec-ex: Ja. Tack till Gilla Böcker!

(Utläst den 24 juni 2015)

—————————————————————————————————————————-

Jude och Noah är tvillingar, men olika, även om båda drömmer om att bli konstnärer. De har alltid tävlat om föräldrarnas uppskattning, men när familjen drabbas av en stor tragedi förändras allt. Tre år senare är det bara Jude som tycks bry sig om att hålla ihop det som är kvar av familjen. Noah verkar inte bry sig om något, allra minst målandet. Men när Judes viktigaste konstprojekt sammanför henne med en excentrisk skulptör och hans unge skyddsling, avslöjas gamla hemligheter och historien nystas upp. Sakta börjar tvillingarna förstå vad som egentligen har hänt, och vad som är viktigt.

Jag hade hört så otroligt mycket bra saker om den här boken innan jag plockade upp den. Jag tyckte om Jandy Nelsons förra bok och tänkte därför att jag nog skulle gilla den här med. Tyvärr blev jag inte lika såld som alla er andra. Det var dock inte så att jag inte tyckte att det här var en bra bok, för jag kan ABSOLUT se varför man gillar den. Den är fantastiskt fint skriven. Språket är to die for, men ändå är det nåt som gör att jag och Jag ger dig solen inte klickar hundraprocentigt. Jag tror att det har att göra med att den är lite för svårtillgänglig på något sätt. Jag har nog sagt det förr, att tidshopp inte är någon favorit i en historia för min del. Det gör mig förvirrad och det gör att det blir just svårtillgängligt. Samtidigt som jag verkligen tycker Jandy Nelson knyter ihop säcken på ett fantastiskt målande och vackert sätt. Men trots det så är det lite för svårtillgängligt för att jag ska falla så där pladask.

Boken handlar om tvillingarna Jude och Noah som efter en stor tragedi försöker att förstå vad som verkligen har hänt.

Tempo/spänning:

Det är lågt tempo... vilket inte riktigt är min grej. Samtidigt som jag älskar hur historien långsamt pusslas ihop.

Karaktärer
:
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om karaktärerna. Jag tror att jag inte riktigt connectade med någon av dem så som jag hade förväntat mig att göra vilket också bidrar till ett lite lägre betyg.

Jag tyckte verkligen om hur historien pusslades samman dock tyckte jag det långsamma tempot och tidshoppen gjorde att det för mig till en början blev lite svårbegripligt. Som ni märker är jag lite kluven till den här boken. Å ena sidan gillade jag hur den var skriven, samtidigt som jag å andra sidan inte connectade så mycket med karaktärerna som jag hade hoppats.

Över lag en helt okej bok. Men jag känner mig lite kluven till mina känslor för den. Jag blir inte riktigt klok på om jag verkligen gillade den eller inte. För mig tog det lite för lång tid att komma in i den för att jag verkligen skulle kunna älska den. Samtidigt som tidshoppen och karaktärerna inte heller föll mig hundraprocentigt i smaken. Nja, en helt okej bok, men nog egentligen inte riktigt MIN typ av bok.

Betyget landar på en svag fyra och jag rekommenderar den till alla som inte har något emot ett ganska långsamt tempo eller tidshopp i handlingen.