tisdag 7 juli 2015

Recension: Royal Wedding av Meg Cabot

iPhone 6


Titel: Royal Wedding

Författare: Meg Cabot
Serie: Princess Diaries #11
Förlag: William Morrow Paperbacks
Utgivningsår: 2015
Språk: Engelska
Antal sidor: 435
Rec-ex: Nej

(Utläst den 5 juli 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Goodreads:

From the #1 New York Times bestselling author of the Princess Diaries series, comes the very first adult installment, which follows Princess Mia and her Prince Charming as they plan their fairy tale wedding—but a few poisoned apples could turn this happily-ever-after into a royal nightmare.

For Princess Mia, the past five years since college graduation have been a whirlwind of activity, what with living in New York City, running her new teen community center, being madly in love, and attending royal engagements. And speaking of engagements. Mia's gorgeous longtime boyfriend Michael managed to clear both their schedules just long enough for an exotic (and very private) Caribbean island interlude where he popped the question! Of course Mia didn't need to consult her diary to know that her answer was a royal oui.

But now Mia has a scandal of majestic proportions to contend with: Her grandmother's leaked "fake" wedding plans to the press that could cause even normally calm Michael to become a runaway groom. Worse, a scheming politico is trying to force Mia's father from the throne, all because of a royal secret that could leave Genovia without a monarch. Can Mia prove to everyone—especially herself—that she's not only ready to wed, but ready to rule as well?


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Behöver jag berätta hur mycket jag längtat efter den här boken? När jag fick reda på att det skulle släppas en bok till i serien så skrek jag. Okej, jag kanske inte skrek... men jag vill absolut påstå att det inte var långt ifrån. Att det skulle släppas en bok till i Princess Diaries-serien är absolut bland det bästa som kunde hända. Dock måste jag säga att jag var lite tveksam till att det här räknas som en "vuxenbok". Detta är främst för att jag hade lite svårt att se att serien skulle göra sig lika bra i den genren.

Och jag måste säga att jag efter att nu ha läst ut den fortfarande är lite tveksam, jag är inte helt övertygad. Det är jag inte. Jag gillade helt enkelt Mia bättre när hon var lite yngre... det blir inte riktigt samma sak nu när hon är vuxen.



Tempo/spänning:

Boken höll ett bra tempo. Jag var som vanligt fast från första sidan och sträckläste boken från mitten till slutet. Hade väldigt svårt att lägga den ifrån mig samtidigt som jag inte heller ville att den skulle ta slut.


Karaktärer
:
Jag gillar fortfarande Mia och hon kommer alltid att vara min absoluta favoritkaraktär!! Men som jag var inne på lite här ovan så är jag osäker och lite kluven till om jag gillar henne lika mycket nu som vuxen...

Kul att man även fick läsa om Olivia. Men att man i denna bok fick läsa om henne ur Mias POV, det tyckte jag var kul, att man fick läsa samma scener som var med Notebooks from a middle-school princess!

Massor med spoilers! Läs bara om du redan har läst boken.
+ Åh vad ledsen jag blev då jag läste att Pavlov dött... :'-(
+ Alltså... var det bara jag som höjde på ögonbrynen då man fick läsa om Mias och Michaels "lekar"... det tyckte jag bara kändes jätte-awkward. Brandman, say what?
+ Kunde inte frieriet ha varit liiiiiite mer romantiskt? Blev lite irriterad på Michael faktiskt, att bara fria för att det "kändes logiskt"? *TRÅKMÅNS*
+ Mia gravid? Med tvillingar??? Det kändes ju LITE over the top och inte jätterealistiskt direkt.
+ Åh, vad jag älskar Tina. Tycker det är tråkigt att hon inte är med i filmerna. Gillar ju henne mycket mer än Lily i böckerna. .
+ Slutet... man fick ju knappt reda på nåt om bröllopet? Hade velat ha så mycket mer detaljer! Det tyckte jag var jättetråkigt!!


Skrivsätt:
Älskar ju fortfarande den här serien till dötts. Och jag älskar verkligen dagboksformatet. Så lättläst, härligt och roligt.


Sammanfattning och betyg:

Älskar verkligen den här boken och det har definitivt varit det här årets mest efterlängtade boksläpp. Dock blev jag inte riktigt lika blown away som jag hoppats och det tror jag har att göra med att jag som sagt inte gillar Mia riktigt lika mycket nu då hon är vuxen.

Men det betyder inte att jag inte älskade den här boken för herregud det gjorde jag!!! Är så ledsen att det nog är slut nu, för jag har ingen aning om ifall det kommer att komma nåt mer. Vill ju ha mer, mer, mer!!! Och (Spoiler:)  är som sagt lite ledsen över slutet, hade verkligen velat läsa mer om bröllopet och allting, det kände som ett lite abrupt avslut.


Betyget måste ändå bli en femma, för jag har inte hjärta ett ge den mindre, men det blir nog en ganska svag femma då allt inte riktigt var så perfekt som jag hade hoppats att det skulle vara. Men en femma är ändå en femma även om den är svag.



2 kommentarer:

  1. Håller med dig om i princip samtliga spoilerpunkter. Bygger upp massa och sedan får man inte vara med på slutet.. Så jag gav den en 4a.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, det var rätt irriterande!!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...