fredag 31 juli 2015

Recension: Shatter me av Tahereh Mafi

Canon EOS 1100D

Titel: Rör mig inte!
Författare: Tahereh Mafi
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska
Antal sidor: 303

(Utläst 20 juni 2012)

Beskrivning från Adlibris:
Ingen vet varför Juliettes beröring är dödlig. Och så länge hon sitter inlåst och inte kan skada någon är det ingen som bryr sig om det heller. Världen har för fullt upp med att falla sönder för att ha tid med en 17-årig, trasig och inbunden tjej. Svält och sjukdomar decimerar befolkningen, fåglarna flyger inte längre och molnen har fel färg.

Återetablissemanget sa att bara de kunde ställa saker till rätta igen, och de låste in Juliette i en cell. Nu har så många människor dött att de överlevande viskar om krig. Och Återetablissemanget ändrar sig. Kanske är Juliette mer än en pinad själ i en giftig kropp. Kanske är hon precis vad de behöver just nu.

Juliette tvingas välja: bli ett vapen i Återetablissemangets tjänst. Eller slåss mot dem.


Kommentarer:
Tänker börja med att säga att jag tyckte om den här boken mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Hade ju inte jättehöga förväntningar innan jag plockade upp den.

Borde ha skrivit ner mina tankar under tiden känner jag nu, för känns som jag har glömt typ allt jag ville säga om den här boken. Men ska försöka räkna upp allt positivt först.

Först och främst så tycker jag att boken började väldigt bra med Juliette instängd utan att veta var och varför. Kändes nästan lite klaustrofobiskt och jag gillade det. Jag tycker om att verkligen kunna leva mig in böcker och känna det som karaktären i boken känner. 

Tyckte också mycket om Juliettes berättarröst.  Jag fastnade från första sidan och ville bara läsa mer och mer. Hade svårt att lägga boken ifrån mig. Tycker om när man dras in från sida ett. Gillar inte sega böcker som man måste läsa över halva boken innan det händer något.

Älskade kärleksscenerna. Kändes väldigt romantiskt. Kanske inte jätte trovärdigt, men ändå väldigt fint och romantiskt så jag tyckte ändå om det.

Måste också säga att jag faktiskt gillar omslaget till boken nu. Tyckte inte alls om det till en början som de flesta nog vet. Tyckte det var tråkigt och deprimerande. Men nu förstår jag varför det ser ut som det gör och tycker verkligen att det ger rätt bild av boken. Kan dock inte alls förstå hur det amerikanska kan se ut som det gör. Passar ju inte handlingen alls.

Har inte så mycket negativt att säga alls. Förutom att jag till en början hade svårt med alla överstrukna ord. Men det vande jag mig vid till slut. Så efter ett tag tänkte jag inte på det längre.

En jättebra bok som verkligen överraskade mig. Läste ut den på ett litet kick.
Kommer det en fortsättning eller?




                                    Betyg: 5/5

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer efter omläsning:



Canon EOS 700D


Shatter me av Tahereh Mafi

Som ni ser så blev det äntligen en omläsning av den här, tack vare #mafiläs. Och oj, oj,oj vad jag glömt mycket. Kom inte ihåg någonting. Kom inte ihåg Kenji överhuvudtaget t.ex. Och det värsta av allt, (spoiler) jag hade inget minne av alls att Juliette träffade andra med övernaturliga förmågor.... What? Det här är ju typ en superhjältebok. Det hade jag helt glömt bort...  Och slutet, hahaha när hon fick ta på sig den där dräkten! Det har jag heller inget minne av. Jag ser ju nu att jag gav den full pott vid första läsningen, men jag kommer verkligen inte ihåg varför eftersom det känns nu som jag läste den för första gången. Jag är så glad att jag köpte de här nya, fina omslagen och att jag nu vid omläsningen läste på originalspråk. Tycker Tahereh Mafis språk gör sig mycket bättre på engelska... blir ju nästan alltid sämre då en bok översätts. Det försvinner oftast så mycket magi i översättningen. Kan heller inte förstå hur jag kunnat missa/glömma Kenji. Alltså han är ju BÄST!!!

Nu ska det bli superroligt att få ta sig an resten av serien. Jag ska nog börja med att läsa om Unite me faktiskt.

Blir en femma i betyg även denna gång.






8 kommentarer:

  1. Kul att du också gillade den! :)
    Det finns planer på två delar till, såvitt jag vet. Verkar som Tahereh Mafi också hoppat på hela den här trilogi-grejen...
    Nr 2 ska heta "Unravel me". Sedan finns det en 'del 1.5' som kommer i Oktober. Den ska heta "Destroy me".

    SvaraRadera
  2. Okej... Kul och tack så mycket för info!

    SvaraRadera
  3. Intressant boktips - Tack :)
    Vill tipsa om en tävling där man kan vinna en bok som jag har på min blogg.
    Tävlingen pågår fram till den 6:e Juli. :) Kika in om du vill tävla!

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte också att den var riktigt bra, tror dock att det tar ordentlig fart i nästa del.

    SvaraRadera
  5. Jag trodde inte att jag skulle gilla boken innan jag läste den, men den var väldigt bra. Gillar också berättarrösten, det var kul att verkligen få läsa hennes tankar.
    Jag hoppas att man får veta mer i kommande delar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag med!
      Ser fram emot att läsa nästa del!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...