Recension: Världens viktigaste kyss av David Levithan

Författare: David Levithan
Förlag: Gilla Böcker
Antal sidor: 200
Rec-ex: Ja. Tack till Gilla Böcker!

(Utläst den 20 juni 2015)

—————————————————————————————————————————-

Harry och Craig har bestämt sig för att slå världsrekordet i längsta kyss: 32 timmar, stående, utan att släppa kontakt med den andres läppar. Kyssen följs av människor världen över. Runt dem finns vänner och familjemedlemmar – i alla fall från den familj som accepterar sin son som han är. Snart samlas det även främlingar, några beväpnade med tillhyggen och glåpord, men de flesta är där för att stötta och skydda. Och runt dem alla ljuder ett eko, en kör av röster från män som dött i aids. Män som minns hur det var att offra allt för att få vara sig själv och älska den man älskar, och hur de led för den rätten.

Hmm... var ska jag börja? Jo, men jag kan börja med att säga att jag inte gillade den här boken. Bara så att ni vet det redan nu.

Världens viktigaste kyss handlar väldigt kortfattat om två killar som ska slå världsrekordet i längsta kyss, men den handlar också om andra homosexuella som slåss för rätten att få vara sig själv.

När jag läste handlingen så tänkte jag att jo, men det är ju definitivt ett budskap jag stöder och gillar. Men tyvärr blev jag väldigt besviken på den här boken, jag gillade den inte alls och jag kan inte helt säkert riktigt säga varför. Jag gillade bara inte sättet den var skriven på, den kändes hoppig i handlingen och jag kom aldrig riktigt in i den. Och sedan har vi ju det här med att jag har jättesvårt för att läsa David Levithans böcker på svenska. Jag gillar inte då hans språk översätts, det gör sig liksom inte rättvisa översatt. Och sist men inte minst, jag blir faktiskt ganska trött på att de flesta av Levithans böcker fokuserar på homosexuella. Tycker det börjar bli tråkigt nu, tjatigt. Jag känner bara att, snälla skriv om nåt annat och med det menar jag inte att det inte är bra att det skrivs den här typen av böcker för det tycker jag är jättebra. Men jag uppskattar författare som kan variera sig lite och det känner jag just nu inte att Levithan gör, förutom med Everyday som jag tycker är jättebra och annorlunda.

Tempo/spänning:

Det är för segt för min smak, kändes som jag aldrig kom in i den här boken och sedan var den slut.

Karaktärer
:
Jag hade önskat att jag hade känt mer för karaktärerna, men tyvärr är inte denna bok något jag kommer att komma ihåg, vilket ju är trist eftersom den har ett starkt budskap.

Som jag var inne på här ovanför så är jag inte jätteförtjust i Levithans skrivsätt och speciellt inte i den här boken. Ofta gillar jag inte hans språk och det tar för lång tid innan jag fastnar för handlingen i hans böcker. Det är för krångligt på nåt sätt, det är hoppande mellan karaktärer och i tid och jag hänger bara inte med.

Nej. Jag säger bara nej. Den här boken var inget bra. I alla fall så passade den inte mig. Jag älskar budskapet, men bortsett från det så är inte det här något för mig och det kommer att ta ett tag innan jag plockar upp någon bok av David Levithan igen (bortsett från fortsättningen på Everyday som jag naturligtvis kommer att läsa.) Jag gillar inte hur den här boken var skriven och jag fastnade aldrig riktigt för någon av karaktärerna. Därför blir det bara en tvåa i betyg. Jag är besviken.