torsdag 13 augusti 2015

Lite allmänt snack om livet och om blogg- och lässvackor.



Jag vet inte vad det är med mig. Jag gillar egentligen hösten. Man får börja tända ljus, bada i badkar, köpa nya vinterkängor, leka med hunden i lövhögar och massa annat mysigt som hör hösten till. MEN! Det finns ett men... jag har nämligen extremt lätt att hamna i lässvackor under just hösten. Vet inte varför. Men man börjar jobba och så tar det över allting. Jag läser mindre och mindre, får mindre och mindre ork. Blir stressad över att jag inte hinner läsa lika mycket som jag gjorde under sommaren och sedan blir allt bara skit. Jag såg denna trend redan förra hösten (som iofs var lite extrem eftersom jag nog aldrig har mått så dåligt som jag gjorde just förra hösten.) Men känns lite som att samma sak är på väg att hända den här hösten. (med läsningen alltså. Mår okej i övrigt.) Vad som bekymrar mig mest är dock att jag ju mår bra av att läsa. Jag märker att jag mår sämre under de perioder jag inte läser alls. Läsning och böcker gör mig glad! Därför VILL jag inte hamna i lässvacka. Jag älskar när jag har mycket att blogga om och många nya härliga böcker att se fram emot. Men av någon konstig anledning nästlar sig hela tiden den där förbannade stressen förbi det mesta och så blir den en ond cirkel. Hade ju sånt himla läsflyt under semestern. Avundas verkligen er som jobbar och ändå orkar läsa en massa på kvällen. Jag typ somnar i soffan efter att jag ätit middag.

Denna lässvacka leder ju också till en bloggsvacka eftersom jag inte har någon inspiration. Nu har jag haft tidsinställda inlägg i en vecka för att jag hade förberett en massa inför jobbstarten då jag visste att jag skulle få mindre tid. Men nu börjar inläggen sina och jag har ingen inspiration för några nya. Så vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Antar att det kommer att bli lite tyst här ett tag tills jag börjat komma i fas med allting.

Sedan är det ju en hel del annat på gång i mitt liv just nu också. Nytt jobb (eller ja inte nytt, men ändå nytt. Jobbar kvar på samma företag, men på ny arbetsplats med nya kolleger), samtidigt som vi håller på att leta ny lägenhet också. Bor i hyresrätt, men nu har det blivit dags för mig och min sambo att köpa nåt ihop eftersom vi varit ihop ganska länge nu, så nu letar vi febrilt. Inte lätt ska jag be och få tala om. VARFÖR SKA DET VARA SÅ DYRT FÖR??? Men, men... tids nog ska vi nog hitta nåt.

Jupp, så ser mitt liv ut just nu. Ni får jättegärna komma med förslag på hur NI tar er ur lässvackor och varifrån ni hämtar inspiration.

3 kommentarer:

  1. Alltså jag fattar inte heller folk som pallar jobba heltid och läsa mycket?! När jag jobbade heltid nu under sommaren slutade det bara med att jag stirrade apatiskt framför mig på tåget hem och typ slötittade på serier resten av kvällen... Men har inga bra tips direkt, förutom det gamla vanliga: skit i alla måsten och läs bara exakt precis det du vill läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp... ska försöka med det. Skulle ha läst en contemporary till egentligen men kände att nej det var inte vad jag ville ha just nu. Så bytte bok. Händer inte ofta men nu var jag tvungen. Vill inte tvinga mig igenom en bok som jag vet att jag kommer att älska. Vid rätt tidpunkt.

      Radera
  2. Jag har sån hemsk lässvacka just nu, börjat på ett nytt stressigt jobb och är helt död i huvudet när jag kommer hem :( har fått en bok läst denna månad... En sambo som inte är hemma utan i armén, ensam med allt "hemmajobb". Så ja, vad kan man..Blir stressad över att jag stressar över läsningen! Sen blir jag sur för att jag stressar, för det är helt onödigt. Får såndär liten panik att "tänk om jag bara inte kan läsa böcker mera?"....haha, fånigt... Vill bara bli "my old self" igen :D men då måste väl min sambo komma hem och jobbet bli mera vant. Man måste ju bara tillåta att det inte alltid är på topp! MEN IRRITERNADE ASSÅ!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...