onsdag 12 augusti 2015

Recension: Burn for burn av Jenny Han & Siobhan Vivian

Canon EOS 700D


Titel: Burn for burn

Författare: Jenny Han & Siobhan Vivian
Serie: Burn for burn #1
Förlag: Simon & Schuster
Utgivningsår: 2012
Språk: Engelska
Antal sidor: 368
Rec-ex: Nej

(Utläst den 28 juli 2015)

—————————————————————————————————————————- 

 
 
Beskrivning från Goodreads:

Postcard-perfect Jar Island is home to charming tourist shops, pristine beaches, amazing oceanfront homes—and three girls secretly plotting revenge.



KAT is sick and tired of being bullied by her former best friend.

LILLIA has always looked out for her little sister, so when she discovers that one of her guy friends has been secretly hooking up with her, she’s going to put a stop to it.

MARY is perpetually haunted by a traumatic event from years past, and the boy who’s responsible has yet to get what’s coming to him.

None of the girls can act on their revenge fantasies alone without being suspected. But together…anything is possible.

With an alliance in place, there will be no more “I wish I’d said…” or “If I could go back and do things differently...” These girls will show Jar Island that revenge is a dish best enjoyed together.

—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken eftersom jag har ÄLSKAT alla Jenny Hans andra böcker. Däremot har jag inte läst någonting av Siobhan Vivian förut. Mina förväntningar var ändå väldigt höga och därför vill jag börja den här recensionen med att säga att jag blev lite besviken. Boken var inte så bra som jag hade förväntat mig.
Jag sögs inte in i den alls på samma sätt som jag gjorde med t.ex To all the boys I've loved before. Jag misstänker att det kan ha att göra med att den är skriven ur tre olika POVs. Detta blir ofta ett problem för mig. Men mer om det längre ner i recensionen. Nu koncentrerar vi oss på handlingen istället.

Burn for burn handlar om hämnd och är alltså skriven ur tre olika tjejers perspektiv, Kat, Lillia och Mary. De har alla tre blivit sårade och farit illa på grund av olika händelser och nu bestämmer de sig för att ta ut sin hämnd med hjälp av varandra.

Jag är inte helt såld på konceptet. Hämnd är inte för mig tillräckligt intressant. Jag fastnar inte riktigt. Jag tycker ibland det känns lite platt och jag tycker inte tillräckligt mycket om karaktärerna för att verkligen bry mig om hur det ska gå.


Tempo/spänning: 

Till en början tycker jag inte att det är så spännande och har som sagt vissa problem att komma in i handlingen. Men det tar sig mot slutet och den slutar riktigt spännande och så klart med en cliffhanger!

Karaktärer
:
Tyvärr fastande jag inte så mycket för karaktärerna. Min favorit blev dock Lillia. Det var henne jag gillade mest. De andra gillade jag inte lika mycket.

Skrivsätt:

Jag tycker det är lite svårt att hänga med i de olika perspektiven. Som jag nämnde ovan så tycker jag att det blir lite rörigt, Jag tycker nästan alltid att det blir det när det är flera olika perspektiv att hålla reda på. Har läst en del böcker där man får läsa ur flera olika perspektiv men upplever att jag ofta har haft svårt för de böckerna. Jag får lite svårt att hänga med och blandar ofta ihop vem som är vem och tvingas bläddra tillbaka för att påminna mig själv om vem det var jag läste om nu igen. Ibland kan det dock funka, men då ska det helst inte vara fler än två perspektiv har jag märkt.

Jag skulle vilja veta vem som skrev vad. Men det känns som att Jenny Han definitivt skrev Lillias kapitel och det var troligen därför jag gillade hennes kapitel bäst.

Sammanfattning och betyg:

Lite kluven till vad jag egentligen tyckte om den här boken. Jag gillade den ibland och ibland gillade jag den inte alls. Mot slutet tyckte jag det blev spännande, men fram tills dess brydde jag mig inte så mycket.

Äsch jag vet inte, men den får en svag fyra i betyg. (Hade lika gärna kunnat bli en trea, men jag känner mig snäll med betygen idag.) Den var en besvikelse, men samtidigt finns det bitar i den jag gillar. Samt att det ju faktiskt blev riktigt spännande mot slutet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...