söndag 16 augusti 2015

Recension: Girl Online av Zoe Sugg

Canon EOS 700D


Titel: Girl Online

Författare: Zoe Sugg
Serie: Girl Online #1
Förlag: Penguin
Utgivningsår: 2015
Språk: Engelska
Antal sidor: 346
Rec-ex: Nej

(Utläst den 8 augusti 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Goodreads:

Penny has a secret.

Under the alias Girl Online, Penny blogs her hidden feelings about friendship, boys, her crazy family, and the panic attacks that have begun to take over her life. When things go from bad to worse, her family whisks her away to New York, where she meets Noah: a gorgeous, guitar-strumming American. Suddenly Penny is falling in love - and capturing every moment of it on her blog.

But Noah has a secret too. One that threatens to ruin Penny's cover - and her closest friendship - forever.


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:



Handling:

Jag hade hört ganska mycket dåligt om den här boken. Det är många som inte gillar den. Därför hade jag ganska låga förväntningar innan jag började läsa trots att jag var väldigt nyfiken på boken då jag först hörde om den och köpte den.

Jag har ganska länge följt Zoella på YouTube och jag gillar henne. Därför tyckte jag så klart att det var lite spännande när hon skulle släppa en bok.

Innan jag väl kommer in i den här recensionen på allvar så vill jag varna er lite och också säga att faktiskt kan förstå varför de som inte gillat den här boken inte gillat den. För jag kan se svagheterna. Absolut. MEN! NEWS FLASH! Jag har alltid varit en tjej som gillar cheesy romantiska komedier. Det får gärna vara töntigt och sådär puttenuttigt. Det gör mig ingenting. Det är snarare så att jag vill att det ska vara så. Just för att det oftast inte är så i verkliga livet (förutom ibland, om man har tur.) Det är skönt att fly in i en värld där allt är rosa moln och som en saga.

Därför så vill jag chockera alla som avskytt den här boken med att säga att jag faktiskt gillade den. Jag tyckte faktiskt riktigt mycket om den och jag fick nästan lite av en book hangover efter att jag läst ut den. Jupp.


Girl Online handlar om Penny som har en känd blogg där hon bloggar anonymt. Under ett besök i New York träffar hon en kille som verkar passa henne perfekt. Men är han verkligen den han utger sig för att vara? Och vad händer när man blir attackerad med hat på internet på grund av något man inte ens kan rå för?


Tempo/spänning: 

Det var otroligt lättsamt och lättläst och jag sögs in i handlingen ganska fort. Därefter hade jag svårt att lägga boken ifrån mig. Trots att jag egentligen hela tiden anade hur det skulle sluta.

Karaktärer
:
Här kommer vi till en egentligen ganska svag punkt med den här boken. Jag har nämligen hört många som tyckt att karaktärerna varit för stereotypa och tråkiga.

På sätt och vis kan jag förstå och jag kan hålla med om att karaktärerna är ganska stereotypa. Men jag gillar dem i alla fall. Jag gillar Penny, hon är inte typiskt snygg och har inte världens bästa självkänsla. Jag gillar även att läsa om hennes panikångestattacker eftersom jag tycker att det ger lite mer djup åt karaktären. Och eftersom jag själv lider av panikångest sedan några år tillbaka så gör det även att jag kan känna igen mig lite grann. Noah tyckte jag jättemycket om. Han är den där perfekta killen med små charmiga flaws som bara gör att jag gillar honom ännu mer. Och hans lillasyster, awww så söt.

Visst är karaktärerna stereotypiska, men helt ärligt så gör det mig ingenting!


Skrivsätt:

Jag gillar den här boken. Det enda jag ifrågasätter lite är likheten med Zoes egna liv som YouTuber. Jag tycker väl kanske att hon kunde ha gått lite mer ur sin comfort zone. Nu tycker jag Penny är väldigt lik Zoe själv, som internetkändis med panikångest och det tycker jag är lite tråkigt. Hade varit lite roligare om huvudkaraktären hade varit lite mer olik Zoe själv.

Annars gillar jag boken trots att den är cheesy. Men jag undrar om Zoe verkligen har skrivit den själv eller om hon har fått hjälp? Någon som vet?


Sammanfattning och betyg:

Jag gillade den här boken jättemycket. Visst, den var förutsägbar och väldigt cheesy. Men jag gillar sånt och därför passade den mig väldigt bra. Känner mig lite töntig för att jag faktiskt gillar den här boken då så många har sågat den. Men, men - smaken är som baken och jag borde väl inte skämmas över det. Right?

Hade dock önskat att huvudkaraktären skulle ha varit lite mer olik Zoe själv. Men annars gillade jag verkligen den här boken och jag kommer definitivt läsa andra delen som kommer att heta Girl Online On Tour och släpps i höst.

Jag ger Girl Online betyget fyra av fem. Jag tycker kanske inte att det är den bästa bok jag har läst men den var underhållande och mysig och faktiskt mycket bättre än vad jag hade trott att den skulle vara.



2 kommentarer:

  1. Vad fin bild! Det här är en bok jag har varit osäker på om jag ska läsa, men den verkar ju faktiskt mysig vilket jag gillar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Den är mysig men väldigt förutsägbar. Men om det är ok så kan du nog gilla den.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...