onsdag 26 augusti 2015

Recension: Hämnden bär Prada av Lauren Weisberger

Canon EOS 700D


Titel: Hämnden bär Prada

Författare: Lauren Weisberger
Serie: Djävulen bär Prada #2
Förlag: Nordstedts
Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 438
Rec-ex: Nej

(Utläst den 14 augusti 2015)

—————————————————————————————————————————- 

 
 
Beskrivning från Goodreads:

Nästan ett decennium har gått sedan Andy Sachs sa upp sig från jobbet som assistent till Miranda Priestly på Runway Magazine. Ett drömjobb för de flesta men definitivt inte för Andy. Nu har hon och Emily, hennes tidigare nemesis och kollega, gått samman för att starta ett exklusivt bröllopsmagasin.

Tidningen Sista steget har snabbt blivit obligatorisk läsning för de unga och snygga. Andy skriver om det som ligger henne varmt om hjärtat och Emily planerar fester och säljer annonser som ett proffs. Inte nog med det - Andy har mött sitt livs kärlek, Max Harrison, ättling till en anrik mediafamilj, som dessutom är självsäker och väldigt snygg.

Deras bröllop kommer att dominera alla skvallertidningarna. Allt tycks för bra för att vara sant. Då förändras plötsligt allt. Samma dag som hon ska gifta sig upptäcker Andy ett hemligt brev med ett mycket ödesdigert innehåll. Hon får veta att ingenting är som hon trodde. Och att hennes nya liv skulle leda henne tillbaks till en viss person som hon försökt att undvika under alla åren...


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Då har det alltså kommit en uppföljare till Djävulen bär Prada efter alla dessa år. Jag älskade ju den så och även filmen med Anne Hathaway och Meryl Streep och därför var jag ju tvungen att köpa uppföljaren.

Jag vill dock börja med att berätta att den här boken var en stor besvikelse för mig. Den var inte bra. Jag hade förväntat mig SÅ mycket mer. Mitt största problem var att den inte kändes trovärdig i många av karaktärernas utveckling.

I Hämnden bär Prada har Andy Sachs tillsammans med sin före detta kollega Emily gått samman och startat ett bröllopsmagasin och Andy är förlovad med sin nya kärlek Max. Men så upptäcker Andy ett hemligt brev som förändrar allt...

Vi kan återkomma till mina problem med den här boken under karaktärsdelen.

Tempo/spänning:
Inget jättesnabbt tempo och jag tyckte att boken var bitvis ganska seg... men framför allt så var den väldigt, väldigt förutsägbar.

Jag hade också stora problem med att boken liksom hoppade över en massa saker jag hade velat läsa mer om som t.ex (Spoilers) bröllopet och hennes barns födelse... men det hoppades bara över och i nästa kapitel hade det redan skett. Det tyckte jag var jättetråkigt, då dessa två saker var något jag hade sett fram emot att läsa om och så hoppades det bara över. Nä, det var riktigt snopet.



Karaktärer
:
Okej, här kommer vi till mitt största problem med boken. Det var så mycket som jag tyckte var konstigt och ologiskt.
(Spoilers)
1. Andy och Emily bästa vänner? Eh, skulle inte tro det... kändes väldigt märkligt.
2. Max... nä men usch. Jag tyckte han var skittråkig. Alex var så mycket mer rätt för henne.
3. Och jag trodde att Andy ville skriva för en lite mer seriös tidning. Kändes jättekonstigt att hon skulle ha gjort en helomvändning och startat ett bröllopsmagasin. Varför då liksom?
4. Sedan slutar den ändå så som man ville och kunde förutspå från typ sidan 2!!!! Usch, vad irriterande.


Nej, allt kändes bara jättekrystat.

Skrivsätt:

Nej, den här uppföljaren kändes ologisk, krystad och titeln tycker jag inte passar alls. Vaddå Hämnden bär Prada? Den handlar ju inte ens enligt mig om någon hämnd... Nej, jag förstår inte titeln alls. Någon som har läst och kan förklara?


Sammanfattning och betyg:

Ni märker nog att jag inte är jätteimponerad av den här boken. Tycker den var onödig, hade inte behövts. Vissa böcker behöver faktiskt inte skrivas. Det här är en sådan bok. Jag önskar nästan att jag inte läst den. Har du inte läst den och tyckte om första boken, läs inte den här.

Nej. Jag säger bara nej.


8 kommentarer:

  1. Jag hade tänkt läsa den här men nu kände jag bara nej nej nej.. Vissa böcker ska inte vara serier helt enkelt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihihi!! Nej, läs den inte. Den var inget bra!

      Radera
  2. Jag har läst första boken och har velat läsa denna, men efter att jag har läst din recension känner jag att det inte är någon brådska. Råkar jag på den någon gång kanske jag läser den. Eller inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi...första boken är jättebra. Men denna var verkligen inget bra.

      Radera
  3. Jag blev också besviken på denna boken, eftersom jag älskade första delen och hade hoppats så mycket på denna. Men det blev bara platt fall, och jag kom på mig flera gånger med att iriitera mig på saker istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att jag inte är ensam! :-)

      Radera
  4. Nej, men fasen vad synd!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...