måndag 17 augusti 2015

Recension: Marley och jag av John Grogan

Canon EOS 700D


Titel: Marley och jag

Författare: John Grogan
Serie: -
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2008
Språk: Svenska
Antal sidor: 320
Rec-ex: Nej

(Utläst den 2 augusti 2015)

—————————————————————————————————————————- 

 
 
Beskrivning från Goodreads:

Jenny och John skulle just börja sin gemensamma tillvaro. De var unga och kära, de hade ett litet hus och inte ett bekymmer i världen. Så bestämde de sig för att öva sina föräldratalanger på en hund.

In i deras hem kom Marley, en gyllengul labradorvalp som snabbt växte till en bredbröstad fyrtiofemkilos ångvält. I dundrande fart tog han sig fram genom livet, han sprang genom dörrar, hälsade alla gäster med en dreglig puss och tuggade i sig alltifrån pennor till ett använt graviditetstest. Varken lydnadskurser eller lugnande medel hjälpte.

Men lika vilt som han betedde sig, lika obegränsad var hans tillgivenhet. Och för familjen Grogan blev han en ovärderlig gåva.


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Som hundägare så tycker jag att det nästan var ett måste att läsa den här boken. Dock har jag tvekat en hel del och den har stått oläst väldigt länge i hyllan. Inte för att jag inte varit sugen på att läsa den utan för att jag liksom har fått ta mod till mig. Har sett filmen och har nog fortfarande inte återhämtat mig hundra procent känslomässigt.

Jag har alltid varit så otroligt blödig när det kommer till djur, filmer som handlar om djur, böcker som handlar om djur. Jag kan inte se Lejonkungen utan att gråta floder, Rädda Willy, Flipper, Lassie... nä, det går inte.

Men nu behövde jag något lättläst och simpelt. Något som skulle gå fort att läsa, med inte för invecklad handling. Då var Marley och jag perfekt. Tyckte det gick ganska bra att läsa... ända till slutet. Fick sån jäkla ångest. Jag kan inte ens föreställa mig hur det kommer att kännas att förlora min älskade hund. Börjar gråta bara av tanken. Det är också därför jag har tvekat i många år innan jag tog beslutet att äntligen skaffa en egen hund. För att man vet att den där fruktansvärda dagen kommer att komma en dag. Usch, ska inte skriva mer om det nu. Tårarna har redan börjat rinna. :'-(

I alla fall så handlar Marley och jag om John och Jenny som efter att ha gift sig bestämmer sig för att skaffa en hund. En gyllengul labradorvalp. Men att ha hund blir mer utmanande än vad de först hade tänkt...


Tempo/spänning:
Inte speciellt högt tempo med tanke på att detta är en feel-good/biografi roman.



Karaktärer
:
Åh, Marley. En helt galen och vild labrador... men ändå så tillgiven och underbar.
Spoiler:
+ Grät så mycket när Jenny hade fått missfall och kom hem från sjukhuset och var helt förstörd och att den första som kom och tröstade henne var Marley. Han bara satt där med huvudet i hennes knä i flera timmar. Alltså hundar är så himla fantastiska! Deras kärlek är så villkorslös. <3
+ Blev lite orolig där när Jenny fick nån förlossningsdepression och bara stötte bort Marley också. Usch!!
+ Och slutet.... hur klarar man det? Hur överlever man ens husdjurs bortgång? Det är för mig obegripligt.


Skrivsätt:

En jättefin och hjärtevärmande biografi om livet med en vild labrador, som ändå gav deras familj så mycket glädje.


Sammanfattning och betyg:

En jättefin bok som passar att läsa när man har lässvacka. Enkel att ta sig igenom. Rekommenderar den till alla hundägare och hundälskare!

Från mig och Goliat blir det fem tassar!




2 kommentarer:

  1. Hoff jag klarade inte ens att läsa ditt inlägg om den utan att få tårar i ögonen. Det är en så fin bok och film. Ett citat som jag alltid kommer älska är
    “A dog has no use for fancy cars, big homes, or designer clothes. A water logged stick will do just fine. A dog doesn't care if you're rich or poor, clever or dull, smart or dumb. Give him your heart and he'll give you his. How many people can you say that about? How many people can make you feel rare and pure and special? How many people can make you feel extraordinary?”

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...