fredag 7 augusti 2015

Recension: Splintered av A.G Howard

Canon EOS 700D


Titel: Splintered

Författare: A.G Howard
Serie: Splintered #1
Förlag: Amulet Books
Utgivningsår: 2013
Språk: Engelska
Antal sidor: 377
Rec-ex: Nej

(Utläst den 25 juli 2015)

—————————————————————————————————————————- 


Beskrivning från Goodreads:

Alyssa Gardner hears the whispers of bugs and flowers—precisely the affliction that landed her mother in a mental hospital years before. This family curse stretches back to her ancestor Alice Liddell, the real-life inspiration for Lewis Carroll’s Alice’s Adventures in Wonderland. Alyssa might be crazy, but she manages to keep it together. For now.

When her mother’s mental health takes a turn for the worse, Alyssa learns that what she thought was fiction is based in terrifying reality. The real Wonderland is a place far darker and more twisted than Lewis Carroll ever let on. There, Alyssa must pass a series of tests, including draining an ocean of Alice’s tears, waking the slumbering tea party, and subduing a vicious bandersnatch, to fix Alice’s mistakes and save her family.

She must also decide whom to trust: Jeb, her gorgeous best friend and secret crush, or the sexy but suspicious Morpheus, her guide through Wonderland, who may have dark motives of his own.


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:



Handling:

Detta är en lite annorlunda retelling av Alice i Underlandet. Vi får följa Alyssa som är ättling till den Alice som Lewis Carroll baserade sin bok på. Alyssas familj har sedan länge drabbads av psykiska sjukdomar som schitzofreni och hallucinationer och även Alyssa själv hör växter och insekter tala till henne och drömmer märkliga drömmar. Hon vet att om hon inte gör något åt det så kommer hon hamna på samma psykinstitution som sin mamma. Alyssa bestämmer sig därför att göra sig av med den hemska förbannelsen. En gång för alla.

Helt ärligt så tyckte jag den här boken var lite konstig. Till en början gillade jag den, men sedan så tyckte jag bara att den var ganska förvirrande. Mot mitten och slutet tyckte jag bara att allt var rätt konstigt och ja förvirrande. Funderar på om jag kanske borde ha läst Alice i underlandet först för att få en lite bättre förförståelse men jag vet inte riktigt om det hade påverkat läsupplevelsen så mycket. Men jag har sett Tim Burtons filmatisering och tyckte att känslan i boken påminde väldigt mycket om mystiken som man så ofta kan se Burtons filmer.


Tempo/spänning: 

Tyckte boken började bra, men mot mitten blev det segt, segt, segt. Blev lite bättre alldeles i slutet... men nja, jag är inte helt övertygad.

Karaktärer
:
Jag blev inte jätteförtjust i Alyssa. Men däremot gillade jag verkligen Jeb!! Tycker verkligen att det är honom Alyssa borde välja. Morpheus tyckte jag bara var läskig och ogreppbar.


Random tankar. Spoilers!

+ Det var häftigt när Alyssa kunde flyga. Yay!!!

+ Coolt att bli drottning ändå.



Skrivsätt:

Som ni märker är jag inte helt såld på konceptet ännu. Tycker det var lite väl förvirrande mot mitten av boken. Hmmm...


Sammanfattning och betyg:

En okej bok. Bitvis intressant och bitvis väldigt seg och förvirrande. Får bli en trea i betyg. Lite osäker på om jag ska läsa fortsättningen, men eftersom jag ändå har den hemma så blir det nog så.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...