fredag 4 september 2015

Nu måste jag få klaga lite...

Jag vet att detta ämne har varit på tapeten inom bokbloggarvärlden innan. Men jag vill ta upp det igen. Ja, det handlar om recensionsexemplar.

Jag har nämligen nu den senaste veckan frågat efter flera stycken rec-ex men har i alla fall fått svaret att de kan skicka mig en PDF-fil. VAD HÄNDE MED DE FYSISKA EXEMPLAREN? Jag varken vill eller känner att jag ens behöver recensera en bok som jag endast fått i PDF-format. Ingen riktig bok=ingen recension. Jag gillar inte att läsa böcker på datorn eller ens e-böcker heller för den delen. Visst det funkar, men det är ju inte ens i närheten av samma sak som att läsa en "riktig" bok.


Jag tänker inte nämna några namn, men jag tycker verkligen att det är SKIT att vi bokbloggare inte ska kunna få ordentliga recensionsexemplar längre. Då betalar jag hellre för boken i butik än att endast få en fil skickad till mailen. Synd bara att jag inte kan köpa några böcker just nu... men då väntar jag hellre. Vägrar att läsa några pdf-filer. Då får faktiskt förlagen klara sig utan mina recensioner.

Så det så.


Uppdatering:
Jag vill bara förtydliga. Jag menar inte att alla förlag är skit. Men jag tycker att det har blivit sämre över lag när det kommer till rec-ex och vad jag menar är att jag då hellre köper en fysisk bok själv än att bry mig om att be om något recensionsexemplar. Vilket jag tycker är lite tråkigt.


Dock finns det fortfarande vissa förlag som det går att lita på. Jag säger bara...
MODERNISTA.

13 kommentarer:

  1. Håller faktiskt med!! Jag gillar inte alls att försöka läsa e-böcker och de böckerna räknas inte riktigt utan det är fysiska rec.ex som prioriteras i första hand sen mina andra böcker. E böcker kanske jag läser en per år inte mer om det.

    SvaraRadera
  2. Jag har fått ett par recensionsexemplar i E-PUB format och det tycker jag är helt okej (speciellt med tanke på att det kostar mer att skicka till Finland antar jag) då jag har en liten läsplatta, men PDF-filer gillar jag inte alls att läsa böcker som. Dessutom så brukar jag glömma bort att jag faktiskt har böcker på min läsplatta då jag läser från den så sällan. Jag föredrar nog ändå de fysiska exemplaren över e-böcker och är väldigt tacksamma för dem!

    SvaraRadera
  3. Håller med filer är INTE böcker

    SvaraRadera
  4. Jag håller med! Har bara fått tre recensionsexemplar sammanlagt, en av dem en e-bok och jag blev riktigt besviken när jag bara fick en e-bok och ingen riktig fysisk bok. Jag läser inte e-böcker annars, men gjorde ett undantag, läste och recenserade. Skickade recensionslänk till personen ifråga men då hade hon slutat på förlaget. Så jag vet inte om de någonsin fick veta om min recension. Hur som helst. Jag läser inte e-böcker, och vill bara ha recex om de är riktiga, fysiska böcker. Annars får det vara. Jag har ingen läsplatta, bara en surfplatta och den passar inte till bokläsning, dessutom blir det för mycket skärmtid för ögonen. Hellre då riktiga böcker! Jag har blivit jätteglad för de två recensionsexen jag har fått! Har precis börjat på det där med recensionsex; du verkar ha gjort det längre. Har du några tips?
    Kul att förlagen ger den möjligheten även till bokbloggare att få gratisex och inte bara till fackfolk inom branschen. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga bra tips tyvärr. Är det en bok jag vill ha så mailar jag och frågar om jag kan få den. Ibland skickar bara förlag ut också utan att man bett om det. Sånt är alltid kul!

      Radera
  5. Håller fullständigt med. Jag prioriterar absolut inte att läsa recex som jag får som e-bok eller pdf. Har också märkt att det blir mer och mer vanligt.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker faktiskt det är tråkigt att det blir mer och mer e-böcker och PDF-filer. För det var inte på grund av dem som jag började läsa så mycket som jag gör. Utan det var på grund av böckerna, de riktiga böckerna som man kan hålla i. Jag tycker inte alls att man kommer in i en bok lika mycket när man läser en e-bok eller PDF. Det blir inte samma känsla. Därför måste jag erkänna att jag blir lite besviken på de förlag som har bestämt sig för att inte ge ut fysiska recensionsex. längre.

    SvaraRadera
  7. Jag håller också med. Och det som stör mig mest är när man frågar efter ett recex, och förlaget genast skickar en PDF-fil utan att ens fråga om jag vill ha det som ebok först. Allra helst när jag varken har läs eller surfplatta, och inte har något som helst intresse av att sitta framför datorn (eller mobilen) och läsa en hel bok. :/ Jag förstår förlagen till en viss del, men samtidigt tycker jag att det är supertråkigt. Ofta så låter jag bli att be om recex för att slippa få en PDF-fil på mailen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma sak för mig. Jag kan inte läsa filer på datorn heller, får jätteont i ögonen av det. Så nej tack till såna filer.

      Radera
  8. Jag läser inte heller böcker som filer, det blir för jobbigt. Så förlag som Modernista är verkligen guld värda som är så generösa med sina recensionsexemplar!

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att det hör till hövligheten av förlaget att också fråga vad man önskar för format - fysisk bok eller e-bok. Är det så att man av någon anledning har som policy att endast skicka e-böcker så får man skylta med detta eller åtminstone meddela sig om detta så att man som bokbloggare i så fall kan tacka antingen ja eller nej till detta formatet...

    Jag läser en del ibland på min läsplatta, men det är inte formatet jag föredrar, åtminstone inte om vi talar om en maffig roman. Noveller fördrar jag framför romaner på läsplattan... Det är av denna anledning jag tackat ja till e-formatet t.ex. från Swedish Zombie som förlag, men då är novellen överlag också i fokus.

    SvaraRadera
  10. Jag ser den fysiska boken som betalning för tiden det tar att recensera (inte tiden det tar att läsa, det gör man ju ändå), men ska jag göra reklam för böckerna så vill jag ha en fysisk bok som kompensation. Gör enbart undantag om det är författarna själva som ber mig läsa deras e-bok, förlagen har blivit snåla och visar ingen uppskattning för all "gratis" reklam de får genom bokbloggar genom att skicka en fil via mail.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...