söndag 27 september 2015

Recension: Det osynliga barnet av Tove Jansson

Canon EOS 700D


Titel: Det osynliga barnet

Författare: Tove Jansson
Serie: Mumin #7
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2015
Språk: Svenska
Antal sidor: 161
Rec-ex: Nej

(Utläst den 29 augusti 2015)

—————————————————————————————————————————- 

 
 
Beskrivning från Adlibris:

Det osynliga barnet (1962) är den sjunde av Tove Janssons Muminböcker och samlar nio berättelser från den fantastiska dalen.

—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

En av alla Muminböcker jag har köpt på mig. Dock är detta den enda jag tror att jag har läst förut. Eller nej, jag har inte läst hela den här boken, men titelnovellen har jag läst. Tror faktiskt att det var under min utbildning på Lärarhögskolan som vi fick läsa den och jag kommer ihåg att jag verkligen tyckte om den.

Vanligtvis brukar jag inte tycka om noveller. Men den här lilla novellsamlingen tyckte jag verkligen var jättegullig för det är ju verkligen något speciellt med Muminböckerna. De är ju bara så lättlästa och charmiga.

Mina favoritnoveller i den här samlingen var definitivt Historien om den sista draken i världen (tänk att ha en liten söt minidrake hemma.... awww), Det osynliga barnet (men den visste jag ju redan innan att jag skulle gilla) samt Cedric (alltså Sniff är min absoluta favoritkaraktär. Älskar honom!!)

Tempo/spänning:

-

Karaktärer
:
Favoritkaraktären är definitivt Sniff. Han påminner så mycket om mig själv och så är han otroligt söt också. Hahaha...

Skrivsätt:

Älskar Mumintrollen. De är bara så sjukt gulliga och roliga och charmiga.

Sammanfattning och betyg:

Älskar Mumintrollen. Har inte så mycket mer att säga än så. Men jag vill rekommendera den här boken och den här serien till ALLA. Det är faktiskt ganska skönt att äntligen hitta en novellsamling jag verkligen tyckte om. Betyget blir självklart fem tassar. Det här är lättläst, gulligt, lite knasigt och alldeles underbart!


2 kommentarer:

  1. Nu på hösten ska man läsa också Sent i november och i vinter Trollvinter :D aaaah måste läsa om dem snart!!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...