torsdag 3 september 2015

Recension: Träffad av Blixten av Meg Cabot

Canon EOS 700D


Titel: Träffad av blixten

Författare: Meg Cabot
Serie: Saknad #1
Förlag: N.W Damm & Son AB
Utgivningsår: 2001
Språk: Svenska
Antal sidor: 224
Rec-ex: Nej

(Utläst den 16 augusti 2015)

—————————————————————————————————————————- 

 
 
Beskrivning från Boksidan

Jessica Mastriani är inte som tjejer brukar vara! När andra tjejer ägnar sig åt dans eller teater får hon ofta kvarsittning för att hon till exempel har hamnat i slagsmål med skolans fotbollslag. Då sitter hon bredvid Rob, skolans sexigaste kille!

På väg hem en sen eftermiddag hamnar hon i ett oväder och träffas av blixten. Hon kan se var blixten har gått in men det finns inget märke som visar att den har gått ut! Vid middagsbordet läser hon på mjölkpaketet om en pojke som är efterlyst. Nästa dag händer något märkligt, hon vet var den lille pojken finns! Hon ringer numret på mjölkpaketet och meddelar var han finns. Nästa dag upprepas samma sak och varje morgon när Jess vaknar vet hon var de saknade barnen på mjölkpaketet finns.

FBI och den internationella säkerhetstjänsten är mycket intresserade av hennes nya förmåga för att få hjälp med att hitta förrymda brottslingar och går till och med så långt att de låser in henne. Men Jess har insett att hennes nya förmåga kan vara farlig. Den första pojken hon hittade var nämligen på rymmen med sin mamma från en våldsbenägen pappa och ville inte alls bli hittad. Jess måste hjälpa pojken, bli av med FBI och dessutom övertyga sin mamma att de pengar hon tror de kan tjäna på Jess gåva inte är värt sitt pris. Till sin hjälp får hon Rob och hans coola vänner!


—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Har varit sugen på den här serien jättelänge eftersom ni ju vet hur mycket jag älskar Meg Cabot, men tyvärr visade sig den här boken vara en stor, stor besvikelse. Vanligtvis brukar jag älska Cabots böcker, men den här var tråkig. Den var faktiskt det. Jag fastnade inte för karaktärerna överhuvudtaget. Dessutom visade sig detta vara en serie som Cabot skrev under pseudonym. Här kallar hon sig Jenny Caroll. Ingen aning om varför.

Serien handlar om Jessica som blir träffad av blixten och därefter får övernaturliga förmågor.

Tempo/spänning:
Blev aldrig speciellt spännande. Jag tyckte den här boken var tråkig. Jag har inte så mycket mer att tillägga än så. Den var tråkig. Punkt.



Karaktärer
:
Brydde mig aldrig om karaktärerna. Var väl dock en lite intressant vinkling att låta någon få övernaturliga förmågor efter att ha blivit träffad av blixten. Men nej, jag fastnade aldrig för Jessica som karaktär. Jag tyckte hon var ganska tråkig och platt.

Skrivsätt:

Jättebesviken blev jag. Jag hade förväntat mig något jättekul, spännande och lättsamt, men nej hela historien kändes platt och huvudkaraktären var tråkig. Det enda jag gillade var själva konceptet.


Sammanfattning och betyg:

Nej, det här var ingen bra bok. Den var tråkig och därför kommer jag heller inte att läsa fortsättningen. Läs inte den här serien, vill du läsa något av Meg Cabot så tycker jag att du istället ska satsa på Princess Diaries eller Hemsökt-serien. Dem är SÅ bra! Den här serien tycker jag att du kan skippa. Det önskar jag att jag hade gjort.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...