onsdag 23 september 2015

Recension: Unravel me av Tahereh Mafi

Canon EOS 1100D


Titel: Rädda mig inte!
Författare: Tahereh Mafi
Serie: Shatter me #2
Förlag: B Wahlströms

Utgivningsår: 2013
Språk: Svenska
Antal sidor: 399

Denna bok ingår i temat: Recensionsexemplar. För att veta mer om vad jag tyckte om boken, kolla in min temavideo.

(Utläst den 13 oktober 2013)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Beskrivning från Goodreads: 
Juliettes beröring är dödlig. Hon satt inlåst på grund av sin förbannelse i åratal. Men så träffade hon Warner, den vackre unge mannen utan hjärta. Han gav henne frihet, men bara i hans fångenskap, och om hon använde sin kraft i tyranniets tjänst. Juliette vägrade och flydde tillsammans med Adam, rebellen som bad henne att slåss för friheten och för deras framtid som älskande. Men lika brinnande och okuvlig som Adams och Juliettes kärlek vuxit sig – lika förbjuden kommer den att bli. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina kommentarer om:
 

Handling:
Äntligen är den läst. Det här rec-exet har stått oläst i min bokhylla allt för länge och jag fattar inte varför för den var ju SÅ(!) efterlängtad. Jag älskade ju första delen i serien, men insåg då jag läste den här boken att jag har glömt mycket av vad som hände i första boken. (läs allt!) Så därför tog det mig lång tid att komma in i den här boken. Lite för lång tid. Typ halva boken. Första halvan hängde jag inte med i alls, tyvärr. Men efter halva boken - wow! Jag älskade den.

Synd bara att man alltid glömmer bort så mycket mellan böckerna. Man läser för många serier tror jag. Fixar snart inte att hålla reda på alla handlingar. Men tror att de flesta redan känner till handlingen i den här serien redan så kanske inte behöver dra den.


Spänning/Fart:
Bra tempo tycker jag. Det är spännande, iallafall när jag till slut kommer in i boken.


Karaktärer:
Är så trött på alla dessa kärlekstrianglar. Men kan ändå inte låta bli att gilla just den här, för Warner är så himla speciell. Har börjat gilla honom nu faktiskt. Det trodde jag aldrig. I början avskydde jag ju honom och älskade Adam. Så är lite kluven nu vems teams jag tillhör.


Skrivsätt:
Älskar Tahereh Mafis språk. Enough said.

Sammanfattning och betyg:
Har längtat så länge efter att få läsa den här boken då jag älskade första boken så mycket. Blir dock inte full pott i betyg eftersom det blev så lång startsträcka innan jag kom in i boken.


Det blir ändå en stark fyra i betyg då jag älskade boken efter jag väl kommit in i handlingen igen.







Detta var ett rec-ex från B. Wahlströms. Tack så mycket!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kommentarer efter omläsning:


Canon EOS 700D

Unravel me av Tahereh Mafi

Som ni ser så blev det äntligen en omläsning av den här med, tack vare #mafiläs. Älskade ju verkligen Shatter me ännu mer efter att ha läst om den och hoppades att det skulle bli samma sak med den här. Och wow, ja det blev det verkligen! Den här serien är ju bara så himla BRA!!!! Eftersom att detta är den andra boken i serien så kommer det att bli en hel del spoilers från och med nu. Här kommer nämligen lite random tankar kring handlingen:

+ Ånej... vad sorgligt när man fick reda på att Adam faktiskt inte var immun mot Juliettes power. Tyckte så synd om henne när hon fick reda på det. Tänk att hela tiden ha skadat någon
man älskar utan att ha man vetat om det.

+ Haha, Warner heter egentligen Aaron. Jag var ju helt säker på att Warner var hans förnamn.


+ Wow, att de är bröder!!!? Adam och Aaron är egentligen bröder. Det tog ett tag för mig att smälta faktiskt.

+ Ånej, mitt hjärta nästan stannade när jag för ett ögonblick trodde att Kenji var död. Men NEJ, Tahereh får inte göra så här mot mig!!!!! Och nej, det gjorde hon inte heller tack och lov. Det hade för mig fasen varit värre än då Veronica Roth hade ihjäl sin huvudkaraktär.

+ Jag älskar verkligen Tahereh Mafis sätt att skriva, hur hon delar in kapitlen och hur de ofta slutar med en big shocker. Som t.ex:

"He pulls out a gun.

And shoots me in the chest."

Det går ju liksom inte att lägga boken ifrån sig.

+ Älskade spänningen i slutet!!!



Har redan läst ut tredje och sista delen. Recension på den kommer inom kort. Älskar verkligen den här serien nu vid omläsningen och därför måste det ju bara bli en femma i betyg den här gången.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...