Recension: Vitnos går i skolan av Marie Louise Rudolfsson

Utgivningsår: 1994
Antal sidor: 98

(Utläst den 27 augusti 2015)

—————————————————————————————————————————-

- Vitnos och Vips, ni får ursäkta att jag grälade på er för något ni inte hade gjort.

Sådan är han, vår lärare Agaton Älg. Han är sträng och barsk. Men han kan också be om ursäkt när han har gjort något fel. Det är därför vi tycker så mycket om honom och hans skola.

Åhhhh, nostalgi!!! Älskar Vitnos så mycket. Har egentligen inte jättemycket att skriva om den här boken, eftersom det är en barnbok och den är ju ganska kort. Läste ut den på 40 min typ. Men det är så mycket nostalgi. Läste den här serien bland de första kapitelböckerna jag läste själv då jag precis lärt mig att läsa. Och jag plöjde verkligen den här serien. Önskade mig alltid Vitnos-böcker när jag fyllde år osv. Tyckte han var så himla gullig och jag ville ju alltid läsa om djur, speciellt hästar i en period. Jag var en sådan typisk hästtjej. Ville alltid läsa om hästar och ha en egen häst. Och nu har jag alltså fått en liten knäpp att jag vill försöka köpa på mig alla gamla Vitnos-böcker igen eftersom min samling tycks ha försvunnit. Har ju läst typ hela serien när jag var liten så tekniskt sätt är ju detta en omläsning men eftersom det var när jag liten så kommer jag ju inte ihåg mycket nu 25 år senare. Därför kommer jag inte att räkna detta som en omläsning.

Denna bok handlar om när Vitnos går i skolan med Agaton Älg som lärare.

Tempo/spänning:

Det är ju en barnbok så är inte så himla spännande utan mer gullig bara, men (Spoiler!)  jag blev faktiskt ganska orolig i slutet där när jag trodde att mullvaden skulle dö! OH NO!!!

Karaktärer
:
Vitnos är så himla gullig!!! Tänk er själva... ETT LITET RUSSFÖL MED VIT MULE!! Aaaaaaaaawwww....

Så söta små historier i varje liten bok. Älskar verkligen de här barnböckerna.

Har ju läst den här boken tidigare, men kommer som sagt inte ihåg speciellt mycket. Men det roliga är att jag älskar den lika mycket idag som jag gjorde när jag gick på lågstadiet. Därför blir det naturligtvis en femma i betyg. Jag rekommenderar verkligen den här serien till alla som har barnasinnet kvar och läste de här böckerna när ni var små. Förhoppningsvis kommer ni också att älska dem igen precis som jag gör.

Eller varför inte låta era barn läsa dem. Det skulle jag göra om jag hade haft barn.