måndag 26 oktober 2015

Dags att sänka kraven!

Jag är säker på att jag inte är ensam om det här. Men jag har börjat känna mig rejält stressad av mitt Goodreads-mål. Jag börjar nämligen alltid året med att sätta upp ett mål för hur många böcker jag hoppas hinna med att läsa det året. Jag brukar alltid sätta 100 som mål men förra året klarade jag inte riktigt av det utan var bara nära. Det var första gången som jag inte klarat mitt mål för året.

Jag har under hela året i stort sett legat efter med antal lästa böcker. Jag BRUKAR alltid ligga typ 5 böcker före, men detta året har jag ständigt legat under och har fått kämpa för att komma ikapp med läsningen på t.ex helger. Jag har tvingat mig själv att läsa korta böcker bara för att jag ska komma ikapp mitt mål för året. Det känns inte roligt längre! Det har blivit ett stressmoment, därför har jag nu bestämt mig för att sänka kraven på mig själv.

Förra året klarade jag att läsa 97 böcker, därför har jag nu satt ett nytt mål på 97 böcker. Jag satsar alltså på att inte göra sämre ifrån mig än förra året. Nej, det är ingen jättesänkning... men det tar kanske bort min stress LITE grann i alla fall. Det ska vara roligt och det är inget kul med vad som känns som ett orimligt mål. Så kan tre böcker göra skillnad så är det absolut värt det!




Hur går det för er och känner ni samma stress som jag gör?

24 kommentarer:

  1. Det går mycket bättre för dig är för mig iallafall, haha! Jag har läst 16 böcker och mitt mål var 53. Så mycket som du har läst hittills är ju ändå imponerande! :D

    SvaraRadera
  2. Jag vågar aldrig ha mål, för jag är ganska säker på att det bara skulle stressa mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör ju det. Men tidigare år har jag inte tyckt att det har varit nåt problem... men detta år - Gud vad det stressar mig. USCH!

      Radera
  3. Ja, jag känner igen det där med att inte känna att man når sina läsmål. Lite dumt egentligen, man läser väl för att man vill och inte för att tävla, vare sig det är mot andra eller sig själv. De senaste åren har jag undvikit att sätta läsmål men samtidigt jämför jag ju inofficiellt med tidigare år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det jag gör med så känns liksom därför självklart att sätta något typ av mål. Annars blir det ändå ett inofficiellt mål...

      Radera
  4. Åh har precis samma problem. Första året på goodreads fick jag höja målet flera ggr o läste till slut 53 böcker o sen har jag haft 50/år därefter, men klarade bara 47 förra året o ligger efter nu med trots att jag inräknat flera noveller. Precis som du börjar man kolla på tjockleken när man väljer bok för att det vore nice att komma ikapp.. Tråkigt när det påverkar läslusten och valet av bok. Sedan har jag förvisso alltid varit rädd för tegelstenar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jättetråkigt när det påverkar lite för mycket.

      Radera
  5. Jag lär inte hinna med mina 100 böcker iår, ligger rejält efter! :( När jag satte upp målet så visste jag inte alls hur det här året skulle se ut så får skylla på all tid man lägger på sina barn och det är i alla fall välinvesterad tid, sen finns det all tid man slösurfar, den borde jag lägga på läsning istället!!

    SvaraRadera
  6. Satte 75 som mål och har snart klarat det :) sätter hellre ett lite lägre för att just slippa stressen kring det.

    SvaraRadera
  7. Jag har 60 böcker som mål det här året (tidigare år hade jag 80 och 100 böcker) och har ett tag nu legat efter med 4-5 böcker. I början när jag la märke till hur mycket jag var efter så började jag känna mig stressad över hur länge det tar för mig att läsa en bok nu (upp till 2-3 veckor om den är tjock), men så kom jag över det och nu tar jag det bara som det kommer. Om jag inte lyckas med målet så är det okej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att kunna släppa stressen.

      Radera
  8. Jag förstår verkligen din stress. "Been there", så att säga. I början av året satte jag målet att läsa 100 böcker. Detta fick jag sänka när jag började jobba då min lästid minskade avsevärt. Jag har fått gå in och sänka ytterligare en gång så nu står mitt mål på 50 böcker.

    Att läsa ska liksom inte vara ytterligare ett stressmoment i tillvaron. Det ska vara ett sätt att stressa av. Det är åtminstone min filosofi så jag tycker att du gör helt rätt i att sänka dina mål. Det viktiga är inte hur mycket du läser utan att du läser. :)

    SvaraRadera
  9. Du gör nog rätt i att sänka målet. Läsning ska ju vara ett avkopplande tidsfördriv. Börjar du läsa tunnare böcker för att uppnå ett mål låter det som att du butiken missar många bra böcker!
    Fast ett mål i antal lästa sidor istället för antal böcker skulle ju råda bot på det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oooh.. antal lästa sidor istället låter ju som en bra grej!

      Radera
  10. 100 böcker är ju kopiöst många böcker. Imponerande att ens sätta sådana mål (vilket många tycks göra). Själv har jag inga sådana mål alls. Fullt tillräckligt med stress ändå i livet ;)

    SvaraRadera
  11. Jag sätter alltid målet till 70 böcker (eller har gjort hittills i alla fall) och det brukar vara avklarat i september/oktober. På det viset är jag aldrig stressad och allt jag läser nu betraktar jag som en bonus :)

    SvaraRadera
  12. Lycka till med målet, 97 böcker är imponerande på ett år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se om jag klarar det. Men har klarat det förut trots jobb.

      Radera
  13. Har aldrig något mål när det gäller läsningen. Det får bli som det blir :)

    SvaraRadera
  14. Jag har taggat dig på min blogg att göra I read, I travel, I become taggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad kul! Vill verkligen göra den taggen!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...