onsdag 7 oktober 2015

Recension: En engelsman i Paris av Nicolas Barreau



Canon EOS 700D



Titel: En engelsman i Paris

Författare: Nicolas Barreau
Serie: -
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 285
Rec-ex: Ja. tack så hemskt mycket, Månpocket!

(Utläst den 21 september 2015)

—————————————————————————————————————————- 

 
 
Beskrivning från Goodreads:

Trettioåriga Aurélie Bredin vandrar ensam och sorgsen på Paris gator. Hennes far har nyligen dött och hennes pojkvän har lämnat henne för en annan kvinna.

Under sin promenad kommer hon till en bokhandel där hon hittar boken En engelsman i Paris av den engelska författaren Robert Miller. Boken beskriver hur han kom till Paris för en lansering och träffade en kvinna.

Till sin förvåning upptäcker Aurélie att kvinnan liknar henne själv och att berättelsen delvis utspelar sig på pappans restaurang, Temps des Cerices, som hon nu fått ärva.

Aurélie blir besatt av att få träffa författaren. Hennes försök att kontakta den attraktive men skygge Robert Miller lyckas inte. Framförallt är redaktören på förlaget inte hjälpsam. Men Aurélie ger inte upp. Hon skriver till författaren och bjuder honom på en romantisk middag. Och en dag får hon svar. Det blir ett möte som hon aldrig hade kunnat drömma om?


—————————————————————————————————————————-  
Mina kommentarer om:


Handling:

Alltså nu har jag gjort så där igen. Jag läser en bok som jag tycker mycket om, glömmer bort att recensera den så den ligger och väntar i flera veckor. Och när det sedan är dags att skriva recensionen så har jag typ glömt bort allt för att jag läst så många andra böcker efter den. Usch, vad trött jag blir på mig själv. Någon som känner igen sig? Det kan inte bara vara jag. Säg att det inte bara är jag.

Men som sagt jag tyckte väldigt mycket om den här boken. Dock så hade jag lite förutfattade meningar om hur jag trodde att den skulle vara. Det som var kul är att den inte alls var som jag tänkt mig att den skulle vara. Den var lättsammare på något sätt. Den fick mig att tänka lite på Amelie i Montmartre, som är en av mina favoritfilmer.

Jag gillar historien om en kvinna som nyss blivit lämnad av sin pojkvän, och som läser en bok som handlar om en karaktär som hon tycker påminner om henne själv och hur hon sedan nästan blir besatt av att få träffa författaren till boken.

Jag gillar handlingen och jag sögs in i berättelsen och hade faktiskt svårt att lägga boken ifrån mig. Det är så himla skönt tycker jag när man hittar en bok som man bara vill fortsätta att läsa. Det har ju gått lite segt med läsningen under september så var verkligen superskönt att bara få läsa en bra feel-good bok.

Tempo/spänning:

Var ganska bra tempo tycker jag. Jag ville verkligen veta hur det skulle gå. Skulle Aurélie få tag på författaren?

Karaktärer
:
Alltså FY VAD ARG jag hade blivit om jag blivit lurad på det sätt som Aurélie blev. Hade nog aldrig förlåtit något sådant. Samtidigt tycker jag att hon var väldigt naiv. Själv skulle jag aldrig ha gått med på att träffa en helt främmande person och stalka honom på det sätt hon gjorde. Kanske när jag var yngre. Men inte nu.

Men jag är glad att historien fick ett lyckligt slut. Dock tycker jag slutet var lite abrupt. Hade velat ha mer.

Skrivsätt:

Jag gillar Nicolas Barreau. Första boken jag läser av honom, men skulle absolut kunna tänka mig att läsa något mer av honom senare.


Sammanfattning och betyg:

Jag gillar den här boken. Var inte riktigt som jag tänkte mig, men jag tyckte ändå att den var riktigt bra. Lite irriterande huvudkaraktär kanske, så himla naiv. Men ändå en helt okej bok som jag rekommenderar till alla som gillar feel-good.

Betyget blir en stark fyra.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...