torsdag 1 oktober 2015

Recension: Ignite me av Tahereh Mafi

Canon Eos 700D

Titel: Ignite me

Författare: Tahereh Mafi
Serie: Shatter me #3
Förlag: Harper Collins
Utgivningsår: 2014
Språk: Engelska
Antal sidor: 409
Rec-ex: Nej

(Utläst den 19 september 2015)

—————————————————————————————————————————- 

 
 
Beskrivning från Adlibris:

With Omega Point destroyed, Juliette doesn’t know if the rebels, her friends, or even Adam are alive. But that won’t keep her from trying to take down The Reestablishment once and for all. Now she must rely on Warner, the handsome commander of Sector 45. The one person she never thought she could trust. The same person who saved her life. He promises to help Juliette master her powers and save their dying world . . . but that’s not all he wants with her.

—————————————————————————————————————————-

Mina kommentarer om:


Handling:

Sista den i Shatter me-trilogin och åh, vad pepp jag var på den här. Kan inte fatta att jag låtit den stå oläst så länge i hyllan. Men nu äntligen är den läst och herregud så bra den var!

Bered er på en hel drös med spoilers!!! Så har du inte läst boken bör du nog inte fortsätta läsa nu.
I denna tredje del får vi reda på varför Warner varit så intresserad av Juliette, det visar sig att hans mamma har en liknande förmåga och att Warner genom att undersöka Juliette kan ta reda på hur han ska kunna rädda sin mamma.

Det händer så mycket i den här boken att det är svårt för mig att skriva den här recensionen utan att vara rädd för att missa nånting. Men här kommer en liten lista med random saker som hände som jag bara måste kommentera: |SPOILERS|

+ I'm here for you, kid. That's what friends are for. Awwww Kenji!!!

+ Alltså är det bara jag eller är Adam en riktig douche i den här boken? När han bara slänger ut Juliette och bara struntar i allt hon säger. Alltså WTF?
+ Warners mamma dog... :-(

+ Så fin scen då Juliette inser att hon trots allt har börjat lära sig att kontrollera sin förmåga och berättar det för Kenji....
+ ... och när hon sedan springer till Warner (Aaron). Så himla fint! Kapitel 62 i Unravel me var ju INGENTING egentligen mot kapitel 55 i Ignite me. Åh, vad jag shippar dem nu!
+ Wow, vilken jäkla power Juliette har. Så himla härligt att läsa om en riktigt stark kvinna! När hon kontrollerade alla de där soldaterna bara med sin tankeförmåga... det var riktigt coolt!
+ Jag trodde att Warner skulle bli jättearg när han fick reda på att han och Adam är bröder. Så himla fint att se att han bara egentligen blev... glad. Det var en lättnad att se att han tog det så bra. Jag hoppas att de kommer att komma bra överens.
+ Haha, vad jag skrattade åt den där Bruce Lee-kommentaren!! LOL!
+ Whoa, jag trodde verkligen att Juliette skulle dö i slutet i den där sista striden med Anderson. Eller nä, inte egentligen men jo, jag var lite orolig för det. Fattar inte hur hon kunde klara sig.
+ Så himla fint slut... men neeeeeej, jag vill ha mer. Kan inte fatta att serien är slut nu.


Tempo/spänning:

Så spännande rakt igenom men absolut mest i slutet så klart. Älskar Tahereh Mafis sätt att skriva. Älskar hennes cliffhangers och abrupta slut på kapitlen.

Karaktärer
:
Alltså, Kenji och Juliette! Jag vet inte var jag ska börja. De är så otroligt härliga tillsammans. Kenji ställer alltid upp för Juliette och jag älskar det. Så himla härligt med en så fin vänskapsrelation mellan en tjej och en kille. Aldrig massa kärlekstjafs utan bara fin, fin vänskap.
Älskar även Juliette och Warner nu!! Usch, vad tråkigt att serien är slut nu.

Är också imponerad över att Juliette utvecklas så mycket. Härligt med en stor karaktärsutveckling. Det tycker jag saknas i många YA-böcker.

Alltså är det bara jag som vill ha en novell ur Kenjis POV? Jag har nämnt det förut, men alltså hur coolt vore inte det? Han förtjänar en egen bok tycker jag!

Skrivsätt:

Älskar Tahereh Mafis språk. Är så himla glad att jag läste om den här serien på engelska för att den gör sig SÅ mycket bättre på originalspråk och jag beundrar verkligen Taherehs sätt att skriva. Det är så annorlunda och bara så himla fantastiskt. Både sättet hon beskriver känslor på men också hennes sätt att avsluta kapitel men otroliga cliffhangers som gör att man bara inte kan lägga boken ifrån sig. Wow.


Sammanfattning och betyg:

En fantastisk bok! En bok som gör att jag bara vill ha mer. Kan inte förstå att serien är slut nu. Tahereh Mafi briljerar och jag fattar inte hur jag ska orka vänta på att få läsa hennes nya bok. Gillar du mycket action, cliffhangers, ett otroligt vackert språk och en hjältinna utöver det vanliga? Då får du inte missa den här serien. Den är magisk och det blir naturligtvis en solklar femma. Det här är så bra att det är helt galet.


2 kommentarer:

  1. Så himla bra serie! Vill inte alls att den ska vara slut :(

    SvaraRadera
  2. Jag vet, inte jag heller!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...