lördag 17 oktober 2015

Recension: Love, Rosie av Cecelia Ahern

Canon EOS 700D


Titel: Love, Rosie

Författare: Cecelia Ahern
Serie: -
Förlag: Bazar
Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 435
Rec-ex: Nej

(Utläst den 1 oktober 2015)

—————————————————————————————————————————- 

 
 
Beskrivning från Adlibris:

En vacker berättelse om kärlek och livslång vänskap. Rosie och Alex är bästa vänner. De har hållit i hop i vått och torrt under den busiga barndomen och de rebelliska tonåren. Men just när livet äntligen kan börja med utekvällar på stan och spännande dejter skiljs deras vägar.

Alex flyttar med sin familj från Dublin till USA. För gott. Efter ett tag bestämmer sig Rosie för att flytta efter honom till Boston och börja plugga, men just när hon är på väg får hon veta något som kommer att förändra hennes liv... något som gör att hon stannar kvar i Irland.


—————————————————————————————————————————-  
Mina kommentarer om:


Handling:

Jag såg den här filmen för ett tag sedan och tyckte faktiskt inte att den var så himla bra. Den var inte dålig, men jag tyckte inte att den var speciellt bra heller. Ganska meh... i mina ögon. Så när jag insåg att jag hade boken stående i hyllan också så var jag väl inte överlycklig direkt. Hade ju hoppats på att jag skulle ÄLSKA filmen och då bli jättesugen på boken, men då jag inte alls föll för filmen så blev det ju snarare tvärtom.

Dessutom är boken ganska tjock faktiskt... men så fort jag väl plockade upp den och började läsa så föll jag för den PÅ EN GÅNG!!!! Älskar sättet den är skriven på - brevform. Och sånt älskar ju jag.

Boken för er som inte vet, handlar om Rosie och Alex som är bästa vänner. De gör allt tillsammans men så just när Alex ska flytta till USA och Rosie ska flytta efter så händer något som vänder upp och ner på hela hennes tillvaro...

Tempo/spänning:

Gillar verkligen att tempot inte är så snabbt men att det hela tiden samtidigt hänger någonting ändå.


Karaktärer
:
Åh, vad jag älskar Rosie och Alex!!!  |Spoilers| Speciellt gulliga tyckte jag de var  i början, när de var små... Och aaaaawwww så himla gulligt med felstavningen på "okså". Och extragulligt att Rosies dotter och hennes kille också stavar fel på det sedan...

Tyckte deras inbjudningskort till kalaset i början var sötast och sedan när Katie sedan skickar ett inbjudningskort till Alex när hon fyller sju sedan. Allså så jäkla sött!!!


Dock blev jag lite besviken på slutet. Det blev lite av ett antiklimax. Hade ju suttit och väntat hela boken på att Alex och Rosie äntligen skulle få varandra och så fick dem det och så BAM!, där var boken slut. Kändes lite snopet.


Skrivsätt:

Har ju läst två andra böcker av Cecelia Ahern och gillade den ena, men tyckte den andra var sådär. Men jag måste säga att den här boken definitivt är det bästa jag har läst av den här författaren.

Dock tog den ganska lång tid att läsa ut. Älskar ju att den är skriven i brevform. Men jag trodde därför också att den skulle gå jättesnabbt att läsa ut... och det gjorde den inte. Tror den tog mig typ en vecka att läsa ut - vilket jag tycker är ganska konstigt.


Sammanfattning och betyg:

Älskade den här boken så mycket! Så himla mysig, men blev som sagt lite besviken på slutet. Annars älskar jag hur den var skriven och älskade verkligen Rosie och Alex. Så himla fina tillsammans alltså!

Underbart att hitta en ny favoritbok. För detta blev verkligen en ny favorit! Har du inte läst den så tycker jag definitivt att du ska göra det. Jag är nästan lite irriterad på mig själv för att jag lät den stå oläst så länge i hyllan. Men nu är den läst och det är jag glad för... vill nästan sätta mig och läsa om den igen nu på direkten... så bra var den. Läs den du okså.


Betyget blir fem av fem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...