söndag 8 november 2015

Recension: Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes

Canon EOS 700D



Titel: Sista brevet från din älskade

Författare: Jojo Moyes
Serie: -
Förlag: Printz Publishing
Utgivningsår: 2014
Språk: Svenska
Antal sidor: 490
Rec-ex: Nej

(Utläst den 11 oktober 2015)

—————————————————————————————————————————- 

 
 
Beskrivning från Adlibris:

London 1960. När Jennifer Sterling vaknar upp på sjukhus minns hon ingenting inte den tragiska bilolyckan som gjort att hon hamnat där, inte sin man, inte ens vem hon är. Hon känner sig som en främling i sitt eget liv. Tills hon råkar hitta ett passionerat brev, undertecknat B, som ber henne att lämna sin man.

Många år senare, 2003, hittar journalisten Ellie samma gåtfulla brev i arkivet på tidningen där hon arbetar. Hon blir besatt av historien bakom, och hoppas att den ska kunna återuppliva hennes haltande karriär. Om dessa två älskande fick ett lyckligt slut, kanske hon också kan bringa reda i sitt eget komplicerade kärleksliv? Ellies sökande kommer att skriva om historien och hjälpa henne att inse sanningen om sin egen, moderna romans.


—————————————————————————————————————————-  
Mina kommentarer om:


Handling

Alltså Jojo Moyes har verkligen kommit att bli en ny favorit hos mig. Har älskat eller i alla fall tyckt väldigt mycket om alla hennes böcker. Nu har jag ju en del kvar att läsa men ändå.

Jag älskar den här typen av historier, med dåtid och nutid blandat. Känns lite som Broarna i Madison County och sånt älskar ju jag. Den här berättelsen handlar dels om journalisten Ellie men också om Jennifer som vaknar upp på sjukhuset med minnesförlust.

Romantik är något som jag älskar och jag tycker att det fanns en hel del av den varan i den här boken. Jag tyckte väldigt mycket om den, dock känner jag att det är något som saknas för att jag ska kunna ge den full pott.


Tempo/spänning

Innan jag började läsa den här var jag lite i en lässvacka men så började jag läsa denna och trots att den är på nästan 500 sidor så tog det mig endast en helg att läsa ut den. Den var lättläst och underhållande och sidorna formligen flög fram. Underbart.


Karaktärer

Nu har det tyvärr gått ett tag sedan jag läste ut den här, så har som vanligt glömt en del.  (Skärp dig Nelly och skriv recensionen direkt när du har läst ut boken istället!) Men jag kommer ihåg att jag inte fastnade så mycket för Ellie som jag hade velat. Dock gillade jag att läsa om Jennifer, det var hennes delar i boken som jag tyckte var mest intressanta. Jag tror att det var detta som drog ner betyget lite. Hade jag fastnat mer för Ellie så hade detta kunnat bli en fullpoängare.

Spoiler:
Men åh vad fint det var när Jennifer fick återse B. Älskade den delen. Så romantiskt, så där som jag älskar!!


Skrivsätt

Älskar Jojo Moyes sätt att skriva. Helt klart en ny favorit. Trodde förut att Lisa Jewell var min nya favoritförfattare i den här genren. Men nej, Jojo Moyes är SÅÅÅ mycket bättre!!!


Sammanfattning och betyg

En riktigt bra bok... dock hade jag velat bli mer fäst i karaktärerna än jag blev. Så det fattas därför lite för att jag ska kunna ge den här boken fem av fem. Istället får det bli en fyra. Men det är inte så illa pinkat det heller. Jag ser fram emot att läsa mer av Jojo Moyes inom kort.




2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...