onsdag 25 november 2015

Recension: Sweet Damage av Rebecca James



Titel: Sweet Damage
Författare: Rebecca James

Utgivningsår:
2014
Förlag: Faber & Faber
Serie: -
Rec-ex: Nej

Köp: t.ex. hos
Adlibris eller Bokus
___________________________________________________________________________
 
 
Beskrivning från Goodreads:

Tim Ellison feels lucky when he finds a cheap place to rent in his dream location, close to the restaurant where he works as a chef, and even closer to his favourite surf spot at Sydney’s popular Manly Beach. But the cavernous house is infused with a sense of foreboding, and his furnished room there comes with a condition: He must look after the mansion’s mysterious owner.

Anna London is withdrawn and frail, a twenty-year-old with the inexplicable demeanour and habits of an elderly woman. From her grand home on the hill, she can see the city and the ocean, but she can never leave. Her anxieties keep her locked inside, unable to face the outside world.

As Tim settles in, he struggles to get to know the person who depends on him for food and care. Slowly, Anna reveals glimpses of herself—her history, her sadness, her crippling fears. And then strange things begin to happen: loud banging in the night, unexplained figures in the shadows, sinister messages on the walls. Tim is startled to find that even as his unease about the house grows, he is increasingly attracted to its hauntingly beautiful owner. But is Anna London someone to pity, someone to love, or someone to fear?

Taut and intense, Sweet Damage is an addictive novel about vulnerability, obsession, and duplicity, with a modern Gothic twist.


—————————————————————————————————————————-  
Mina kommentarer:
En bok jag fick lust att läsa till Halloween då jag tänkte att den skulle vara lite kuslig och läskig sådär. Så tänkte att det kunde vara passande till Halloween. Dock hamnade jag i lässvacka under tiden jag läste den. Vet egentligen inte varför men hade svårt att koncentrera mig, tror att det kan ha att göra med att vi höll på att flytta under tiden som jag läste denna så mitt fokus var ju inte 100 % på boken direkt. Vilket är synd, för det här är enligt mig en riktigt bra bok! Den är kuslig, spännande... man får veta lite mer om huvudkaraktärernas bakgrund vart efter liksom. Och sånt älskar jag. Det blir lite som att lägga pussel. Bit för bit placeras ihop och mot slutet så förstår man hur allt hänger ihop.

Jag älskar verkligen Rebecca James sätt att skriva. Gillade ju verkligen Beautiful Malice också. (Hoppas att hon skriver fler böcker snart!) Hon kan verkligen hålla en på halster och när man väl sitter ner med boken så är det oerhört svårt att lägga den ifrån sig. Riktigt härligt! Jag kan se huset där Anna bor framför mig och jag får fortfarande nästan kalla kårar längst med ryggen när jag tänker tillbaka på det.

Karaktärerna var för mig väldigt intressanta och jag kunde känna igen mig själv väldigt väl i Anna också då hon lider av panikångestattacker. Något som jag själv tyvärr är ganska välbekant med. Kändes verkligen läskigt, tänk att inte kunna gå ut överhuvudtaget. Är så glad att jag inte själv är lika illa däran.

Tyckte det blev riktigt läskigt och spännande mot slutet. Blev ganska chockad då man fick reda på vem Ben var och att han verkligen inte var den jag trodde att han skulle vara. Och usch vad jag tyckte illa om Lilla. Alltså hur illa får man bete sig?

Är så glad över att det blev ett lyckligt slut i alla fall.


Slutsats: Vill du läsa en kuslig och riktigt härlig bladvändare ska du definitivt plocka upp den här.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...