söndag 15 november 2015

Recension: Tvillingarna på Sweet Valley High - För kärleks skull av Francine Pascal

Canon EOS 700D


Titel: För kärleks skull

Författare: Francine Pascal
Serie: Tvillingarna på Sweet Valley High #6
Förlag: Wahlströms
Utgivningsår: 1992
Språk: Svenska
Antal sidor: 158
Rec-ex: Nej

(Utläst den 9 november 2015)

—————————————————————————————————————————- 

 
 
Beskrivning från Goodreads:


Hittade bara en beskrivning på engelska, då detta ju är en gammal bok.

Is this the end of Todd and Elizabeth?


“No motorcycles.” That is the one rule not to be bent or broken in the Wakefield house. Ever since their cousin was killed in a crash, Elizabeth and Jessica are forbidden to go near them.

So when Elizabeth’s boyfriend Todd drives up on a shiny new Yamaha, she knows there’s trouble ahead. She’s not allowed to ride Todd’s bike, but other girls are—and do. Elizabeth loves Todd, but the sight of these girls with their arms around her boyfriend is making her mad with jealousy.

Todd says there’s nothing to be worried about, but Elizabeth is scared of losing him. Will another girl come in an swoop Todd off his feet? Will Todd’s new bike tear him and Elizabeth apart?


—————————————————————————————————————————-  
Mina kommentarer om:

Handling

Vet inte riktigt vad som har hänt med min läsning den senaste tiden, men jag har varit så himla sugen på att läsa om Tvillingböckerna. Har ju som ni säkert redan förstått läst den här boken tidigare. Lyckades få tag på några böcker ur serien och bestämde mig för att läsa om dem och då bland annat den här. Verkligen otroligt mysigt med lite omläsningar av gamla böcker man läste när man var liten eller i tidiga tonåren.

I den här boken så skaffar Elizabeths pojkvän Todd en motorcykel. Tvillingarnas föräldrar förbjuder Elisabeth att åka motorcykel på grund av en tragisk olycka i släkten då tvillingarnas kusin omkom just i en motorcykelolycka. Elizabeth lyssnar på sina föräldrar , men då hon ser hur allt fler andra tjejer får åka tillsammans med Todd blir hon mer och mer svartsjuk och bestämmer sig för att gå emot sina föräldrar. Vilket blir något hon inte borde ha gjort...

Tempo/spänning

Kommer ihåg den här boken ifrån då jag var liten. Tyckte den var jättespännande då. Kanske inte lika mycket nu som vuxen och när man dessutom redan vet hur den kommer sluta.

Karaktärer

Jag irriterade mig inte alls lika mycket på Jessica när jag var liten. Min favorit har alltid varit Elizabeth men nu som vuxen förstår jag inte hur jag orkade med Jessica. Alltså herregud, vilken naiv och omogen människa. Hon lämnar ALLTID sin syster i sticket. Samma sak om och om igen.

Skrivsätt

Älskar Francine Pascal. Älskade hennes böcker när jag var liten. Dock är ju hennes skrivsätt inte på något sätt perfekt, men det är underhållande och mycket cliffhangers.

Sammanfattning och betyg

En kul omläsning. Dock räknar jag ju inte detta som någon omläsning eftersom jag läste de här böckerna LÅNGT innan jag startade den här bloggen.

Kul att jag i alla fall hittat några böcker som fått mig att vilja läsa just nu mitt i all kaos med flytt och jobb. Riktigt mysigt att läsa om lite gamla favoriter.

Betyget får bli en trea. Det är egentligen inte jättebra, men det är underhållande och lättsamt och gör mig glad. Sådan läsning behövs också ibland.






Hittade även samma avsnitt av tv-serien som också gick då jag var liten. Hahahaha!! Uselt skådespeleri dock!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...