torsdag 26 november 2015

Recension: Vi är inte sådana som i slutet får varandra av Katarina Sandberg


Titel: Vi är inte sådana som i slutet får varandra
Författare: Katarina Sandberg

Utgivningsår:
2013
Förlag: Gilla böcker
Serie: -
Rec-ex: Nej

Köp: t.ex. hos
Adlibris eller Bokus
___________________________________________________________________________
 
 
Beskrivning från Adlibris:

Vi är inte sådana som i slutet får varandra är en klassisk berättelse om att vara ung och dum och kär. Med en överrumplande, bitsk humor vänder och vrider det unga berättarjaget på klyschor om den efterlängtade tvåsamheten.Med småstadens siluett tatuerad på underarmen flyttar Cassiopeja Svensson till Stockholm för att studera juridik. I huvudstaden lär hon känna de fina flickorna med pappas pengar som tycker att allt är så himla romantiskt, och på hennes hals växer strimmor av återhållen sanning. I ett utfall av frustration bestämmer hon sig för att börja spela piano, och i trapphuset finns en lapp om privatlektioner. "Jag ska börja ta lektioner för en pianofarbror" är Cassiopejas glada tanke. Men pianofarbrorn visar sig vara ungefär femtio år yngre än väntat, och så vacker att Cassiopeja nästan går sönder.

—————————————————————————————————————————-  
Mina kommentarer:
En bok som stått oläst ganska länge i hyllan. Trodde nog aldrig att den skulle bli läst om jag ska vara ärlig. Men så fick jag ett infall. Ett infall att läsa något lättläst på svenska. Och så såg jag den här boken i hyllan och tänkte: Varför inte?
Jag började läsa lite förstrött och kände att jo, men det här skulle kunna vara någonting. Jag kom att inse ganska snabbt att Vi är inte sådana som i slutet får varandra är något alldeles extra. Det är inte ofta jag läser något på svenska som jag verkligen gillar. Jag är en ju en sådan där person som inte är så mycket för svenska filmer, svenska serier eller ens svenska böcker. Men då och då springer man på en sådan där bok som får en att lite grann ändra uppfattning. Sandra Beijers Det handlar om dig var en sådan bok för mig och jag måste nog säga att den här inte ligger många steg efter. Den är inte riktigt lika bra som Det handlar om dig men, det är verkligen inte långt ifrån.

Boken handlar i alla fall om Cassiopeja som inte varit någon som trott på kärleken, men som efter att ha träffat sin pianolärare helt ändrar uppfattning. Hennes kärlek för honom blir nästan som till en besatthet.

Precis som jag kommer ihåg att jag tänkte när jag läste Det handlar om dig så har även denna bok ett så otroligt vackert språk. Det känns nästan som poesi ibland. Jag kommer säkert ihåg en riktigt cool del i boken som nästan fick mig att tänka på E Lockharts We were liars. Här har ni den delen: 

 


Helt fantastiskt! Sådär var det ofta i E Lockharts bok med. Att hon spelade upp en scen för att sedan ta tillbaka den och nej, det där hände inte nyss. Det var bara i mitt huvud. Vet inte varför... men jag gillar det.

Och vi måste prata om slutet... alltså så kan man ju inte göra! Slutet var totalt öppet och ingen vet vad som hände sedan. Vilket alternativ valde hon? Ni som läst, vad tror ni?

Hur som helst så är jag jätteimponerad av den här boken och så glad att jag tog ner och dammade av den från olästhyllan. Riktigt bra bok det här! Älskar att den känns så realistisk och jag kan verkligen känna igen mig i Cassiopejas känslor. Tror de flesta någon gång har känt den där besattheten. Som att får man inte vara med den där speciella personen kommer man att dö. Man skulle kunna göra vad som helst och jag älskar hur väl Katarina Sandberg har lyckats med ord att få en att känna den där klumpen i magen och nästan en slags desperation. I love it!

Och vet ni vad, Katarina Sandberg är bara 23 år. Alltså, hur begåvad?


Slutsats:
Skulle gärna gett denna bok full pott, men såg sedan att jag bara gav Det handlar om dig en fyra så då kan jag ju inte ge denna en femma. Får bli en stark fyra. Rekommenderas till alla som gillar svenska ungdomsböcker med vackert språk.



2 kommentarer:

  1. Spännande vad olika man kan tycka ibland. Jag förstod mig verkligen inte på den här boken. Minns knappt vad den handlade om. Förvisso 2 år sedan jag läste den, men gav den en 2a vilket jag sällan gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså? Ja, smaken är som baken.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...