torsdag 31 december 2015

Året som gått: 2015

Kan inte fatta att 2015 nu är till ända, det har gått så ruskigt fort. Men i och med det så har det därför blivit dags att sammanfatta året som gått, och det gör jag enligt tradition med en årsrapport. Så nu köööööör vi!



BÖCKERNA!

Bästa bok jag läste år 2015:






Var inte helt enkelt att välja i år då det fanns 3-4 titlar som aspirerade på titeln årets bästa bok, men sedan fick jag efter noga övervägande kora The wishing spell till bästa boken jag läste år 2015. Så jäkla bra är den!




Böcker som jag hade höga förväntningar på, men som inte föll mig i smaken:

Saknad-serien av Meg Cabot sparade jag i evigheter för att jag trodde att jag skulle älska den. Men åh vad besviken jag blev. Orkade knappt läsa ut ens första boken.



Mest överraskande bok (på ett bra sätt):





Första fantasy-berättelsen nånsin som jag verkligen blivit helt golvad av. Älskar den här boken så otroligt mycket!! Den här var definitivt med där uppe i toppen och fightades om titeln årets bästa bok.



Bok som jag rekommenderade till folk mest:



Land of stories! Den har jag rekommenderat till alla... och det bästa är att ingen har tyckt illa om den. Alla har tyckt om den. Bästa serien verkligen!





Bästa bokserie som jag stötte på:




Land of stories!!!



Nya favoritförfattare som jag hittade:




Fina Chris Colfer. <3 Är så imponerad av honom.



Bästa bok som inte tillhör de genrer som jag i vanliga fall läser:


Tankeläsaren! Älskar att jag detta året har blivit så nyfiken och positivt överraskad av fantasy.



Mest spännande kan-inte-sluta-läsa-bok:






Andra boken i Land of stories!




Böcker jag läste i år som jag även skulle vilja läsa nästa år:


Fler tvillingböcker är ju aldrig fel!



Favoritomslag av en bok som jag läste i år:






Ett helt fantastiskt omslag. Ni som inte sett det måste se IRL.




Mest minnesvärda karaktär:





Katsa!! Älskar en riktigt kick-ass tjej!



Den mest vackert skrivna boken:




Älskar Tahereh Mafis språk. Tycker det är fantastiskt!




Den bok som har haft störst betydelse för mig i år:





Tror det måste vara Tankeläsaren för att den fick mig att börja älska fantasy.


En bok som jag inte förstod varför jag väntade till 2015 för att läsa:




Matilda
av Roald Dahl. Det är är en sån fantastisk bok. Speciellt alla lärare borde läsa den här!




Favoritcitat från en bok jag läste år 2015:


Jag läste om Shatter me i år och jag älskar det här lilla citatet.

“Hope is a pocket of possibility.
I'm holding it in my hand.”



Kortaste och längsta bok läst:



Det vet jag inte. Håller inte reda på sidantal så bra... och vad jag vet så har jag nog inte läst någon riktigt tjock bok i år heller.




Favoritförhållande (kan vara familj, kärlek, vänskap etc.):





Här har vi ytterligare en bok som var med uppe i toppen och fightades om titeln årets bästa bok och det var mest på grund av Lara Jeans familj. Hennes systrar och pappan. Finaste familjen verkligen!




Favoritbok skriven av en författare som jag läst andra böcker av tidigare:







Älskar Jenne Hans böcker!! <3




Bästa bok jag läste endast för att jag fick tipset av någon annan:

Matilda av Roald Dahl, fick tipset från någon podd jag lyssnade på och jag är så himla glad att jag äntligen läste den.




BOKBLOGGANDET!

 


En bokblogg som blev en ny favorit i år:

Osäker på om jag hittat någon ny blogg i år. Men däremot så har jag hittat en ny Booktuber som jag verkligen gillar.

Bästa recensionen jag skrev:



Recensionen jag skrev på Second chance summer av Morgan Matson. Jag lade ner mycket tankar och känslor på den recensionen och jag fick också en hel del fina kommentarer. Det kanske nödvändigtvis inte var den bästa recensionen, men det var nog bland det ärligaste jag någonsin skrivit. 



Bästa evenemang jag varit på (signeringar, mässor etc.):



Inga evenemang i år heller. Men jag är glad över att jag i år har skrivit lite om Bokmässan och varför jag troligen aldrig kommer att åka dit.



Bästa ögonblick som bokbloggare:
Att få arrangera de olika Läs-a-lot:sen har absolut varit det roligaste under detta året. Speciellt sommarens Läs-a-lot var otroligt rolig att anordna.



Mitt populäraste inlägg det här året:
Jag gick igenom mina inlägg under det här året och insåg ganska snabbt att de inlägg som fått allra mest uppmärksamhet är mina Läs-a-lot:s inlägg. Mitt inlägg för sommarens Läs-a-lot kom upp i nästan 500 sidvisningar. Och det är ju helt galet, wow! Så tack som tusan för det!




Inlägg jag önskar hade fått lite mer kärlek:



Jag provade på att göra min första Wrap Up video

i början av december. Men det verkade inte bli någon jättehöjdare... fick inte speciellt många kommentarer och det blev inte mer än 50 sidvisningar så någon mer sådan video lär det inte bli. Det känns som att ni gillar mina vanliga månadsrapporter mer.


Bästa bokrelaterade upptäckt (hemsidor, affärer, bloggar etc.):
Hmm... här kommer jag inte på något.




Gjorde jag klart någon läsutmaning eller nådde något mål som jag satte i början av året?


Det gjorde jag absolut, men jag kommer att göra ett separat inlägg om det.



SE FRAMÅT!




En bok jag inte läste år 2015 som kommer bli prioriterad år 2016:


Mer fantasy åt folket!



En bok som jag ser fram emot år 2016:





Åh, vad spännande det ska bli att läsa den här!




En sak jag hoppas på att göra eller uppnå med mitt läsande/bloggande nästa år:



Att hålla nere mina bokinköp och få ner mitt antal olästa böcker i hyllan. Och i om med detta så spånar jag nu lite på en idé för nästa år som jag hoppas att ni kommer att gilla...


2 kommentarer:

  1. Du ser ut att ha haft ett trevligt läsår. Önskar dig ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...