söndag 13 december 2015

Läs-a-lot instruktioner. INFO OVERLOAD!



VARNING! Info overload! Så hämta en kopp te eller nåt innan du börjar läsa det här inlägget för det lär ta ett tag.

För ett litet tag sedan skrev jag om hur sugen jag är på att åter igen anordna en Läs-a-lot. Jag gav er ett förslag på när detta skulle gå av stapeln, tyvärr var det många av er som kommenterade som var lite tveksamma till tidpunkten.

Nu vill jag bara förklara en gång till varför jag föreslog just 22/12- 26/12. Så här är det:
Jag har anordnat en hel del Läs-a-lots under min tid som bloggare och jag har lärt mig hur mycket tid och energi det tar. Don't get me wrong though, det är ASKUL att arrangera... VERKLIGEN, men det tar mycket av min tid då jag gör det. Det här året är jag inte långledig från jobbet kring jul. Jag är ledig i två omgångar. Först kring jul och sedan igen i början av januari. Jag jobbar alltså i mellandagarna och det finns liksom inte tid eller ork då för att arrangera en Läs-a-lot. Jag vill försöka få ut det bästa av två världar. Både att få arrangera för att jag tycker det är så kul. Men jag måste också ha tid till det. Därför föreslog jag den tidpunkten jag gjorde.

Därför blir jag lite uppgiven när alla ni som kommenterat säger att: "Jag vill vara med, men snälla ta nåt annat datum eller förläng Läs-a-lot:en för jag är upptagen i jul" o.s.v för jag har inte möjligheten att göra det i år. Hade jag kunnat så hade jag givetvis föreslagit mellandagarna från början. Så snälla bare with me!

Okej, nog med klagande. Jag har försökt att lösa problemet och jag har nu kommit fram till ett beslut. Ett beslut som jag tror och hoppas kunna göra de flesta av er nöjda. Are you ready for it??



DET KOMMER ATT BLI TVÅ TILLFÄLLEN!!!

Ja, ni läste rätt. Jag är ledig i två omgångar, därför blir det två Läs-a-lots. MEN! De kommer att vara lite kortare än vanligt. Och då tänker jag så här. De som inte hinner med att vara med i första omgången får en ny chans i januari.


Första omgången: 25/12 kl. 00.00 - 27/12 kl. 00.00

Andra omgången: 2/1 kl. 00.00 - 4/1 kl. 00.00


Det blir alltså 3 dagar x 2 tillfällen. Kan du vara med båda tillfällena, toppen. Kan du bara vara med i den ena Läs-a-lot:en, jättebra det med. På detta sättet får alla chansen och jag får två mysiga små lov med Läs-a-lots. It's a win-win! Och man kickar också igång det nya läsåret med en rivstart. Det är ju aldrig fel!

Teman för tillfällena blir dessa:

Första omgången: Böcker från er TBR-pile som ni VERKLIGEN vill hinna med innan året är slut. Skämsböcker som stått i olästhyllan allt för länge helt enkelt!

Andra omgången: Böcker inköpta fr.o.m. november -15 och framåt. I detta tema får man chansen att läsa sina julklappsböcker t.ex.

Och ja, det kommer också att vara en tävling!!! Det vill ni inte missa!
MEN! För att ha en chans att vinna behöver man vara lite påhittig och/eller en väldigt snabb läsare.


REGLER!
* Du vill nog för att kunna vinna ha möjlighet att kunna delta båda dessa tillfällen. Just gonna say. För att:

+ Då tiden är ute är det den som har hunnit med flest böcker under Läs-a-lot:ens två omgångar som kommer att vinna. Ni kommer nämligen att få poäng utifrån hur många böcker ni hinner med att läsa. Det blir alltså inga spurter eller något sånt den här gången.
Varje bok ni läser MÅSTE dock vara över 200 sidor för att räknas. Det kan dock vara ett seriealbum eller novellsamling eller bara en vanlig skönlitterär bok. Men den måste alltså vara minst 200 sidor lång.

Varje bok över 200 sidor ger 10 poäng! Så läser du 4 böcker blir det 10x4= 40 p
Läser du 3 böcker blir det 30 p o.s.v.

+ Sista regeln:
DET FINNS EN TVIST! Jag har nämligen inte kommit på något fyndigt namn till Läs-a-lot:en. Därför tänkte jag be er om hjälp med detta. Jag kommer nämligen belöna den person som kommer på det fyndigaste namnet med 13 poäng i bonus! (för att det är den 13:e idag) Så du kan alltså vinna tävlingen på att vara fyndig! Vore kul med nåt fyndigt namn kring att det är två tillfällen och att det är kring jul och nyår. Men ja... det är upp till er att leka med ord nu! Ge gärna förslag på hashtag också.

OBS!!! Jag ser att ni som har anmält er har gett två förslag. Vill bara förtydliga nu på en gång att ni ska komma på ETT gemensamt namn för båda tillfällena. Det ska alltså vara ETT NAMN som den här Läs-a-lot:en ska gå under som helst ska funka som en hashtag också!


Ni anmäler er i detta inlägg! Meddela mig om ni kommer att vara med vid båda tillfällena eller bara vid ett tillfälle, och i så fall vilket. Ni får inga extra poäng för om ni sprider tävlingen vidare... men det är så klart kul om ni gör det ändå! Ju fler desto roligare. I samma kommentar som ni anmäler er inkludera mailadress där jag kan få tag på er + namnförslag på Läs-a-lot:en.

Den 22/12 kommer jag här på bloggen att meddela det officiella namnet på Läs-a-lot:en och också vem som vunnit de första 13 poängen! Så ni har alltså t.om den 21/12 kl. 00.00 på er att anmäla er och att komma på ett bra namn.

Och just det, vinnaren kommer att vinna en valfri bok från Adlibris till ett värde av HÖGST 150:-

Ni behöver dock inte meddela mig redan nu vilken bok ni vill vinna utan det kommer jag att fråga den som fått flest poäng efter att tävlingen är avslutad. (Det kommer att komma upp ett inlägg då tävlingen är avslutad där ni får rapportera in hur många böcker ni har hunnit med.) Boken måste dock vara utläst för att det ska räknas, jag delar alltså inte ut några halva poäng.




Låter det bra? I så fall, vad väntar du på? Anmäl dig redan idag... eller när du har kommit på ett kul namn. Hihi...

Har du några frågor eller finns det några oklarheter? Kommentera här nedan. Men kontrollera först att du har läst reglerna ordentligt!

46 kommentarer:

  1. åh vilken rolig grej! såklat jag är med i båda tävlingarna. hmm, namn. kanske "det som har stått och dammat läser vi av" och "vinter spurten". min mail adress är: walden.anna@gmail.com. kram ifrån mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din anmälan. Men vill förtydliga att du ska komma på ETT namn för hela Läs-a-lot:en. Du behöver alltså inte komma på ett namn för båda tillfällena utan det räcker med ett som ska som ett gemensamt namn.

      Om du vill så kan du kommentera med ett nytt namn eller så kan du behålla förslagen. Men då är det bara ett som kommer att räknas.

      Radera
  2. Jag är gärna med och deltar och jag anmäler mig till både tillfällena! =)

    Namnförslag:
    1. Snow me In Läs-a-Lot
    2. New Year Newbies Läs-a-Lot

    Mail: rebecca.andersen@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din anmälan. Kul att du vill vara med. Men vill förtydliga att du ska komma på ETT namn för hela Läs-a-lot:en. Du behöver alltså inte komma på ett namn för båda tillfällena utan det räcker med ett som ska funka som ett gemensamt namn.

      Om du vill så kan du kommentera med ett nytt namn eller så kan du behålla förslagen. Men då är det bara ett som kommer att räknas.

      Radera
    2. Okej, men då föreslår jag "Nyårs favoriter" eller "New Year's Goodies" =)

      Radera
    3. Okej! Tyckte dock att Snow me in läs-a-lot var ett riktigt bra förslag också. Tack för dina förslag.

      Radera
  3. Jag vill vara med på båda två, men har inga namnförslag.Det ska bli jättekul att få lässpurta! boksmurfen1@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Kommer att delta i båda och namnet kanske kunde vara Winter Season Läs-a-Lot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din anmälan och ditt bidrag till tävlingen.
      Glöm inte att kommentera med din mailadress så jag kan få tag på dig om du vinner.

      Radera
    2. Min mail är lena.westman@telia.com

      Radera
  5. Självklart att det ska funka för dig, tycker du kom på en väldigt bra lösning!
    Jag är gärna med vid båda tillfällena.
    Namnförslag: God lässtund och Gott nytt bokslut!
    Mail: skogsmusensskrifter@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du vill vara med! Tack för ditt bidrag till tävlingen.

      Radera
  6. Jag är gärna med och deltar =)
    Namnförslag: Bokgnistans dunder och sprack läs-a-lot

    Mail: daniella.andersen@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj råkade ta bort din andra kommentar för jag trodde att det var en dubblett. Men jag antecknar Bokgnistans dunder och sprak läs-a-lot.

      Radera
    2. hehe, okej. Kom på att jag kunde svara på min egna kommentar, bara det blir rätt så =)

      Radera
  7. Jag vill vara med vid båda tillfällena! #HolidayReadingX2

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yay kul att du är med!!!

      Radera
    2. Glömde skriva mailadressen cinnamonbooks@hotmail.com

      Radera
  8. Jag är gärna med båda omgångarna, roligt att du fixar en läs-a-lot :) Ett namn förslag skulle kunna vara Year-a-thon. Min mail är bokparadiset[at]hotmail.com

    SvaraRadera
  9. Vore en kul nystart för mitt läsande. Jag är i en lässvacka just nu. Och jag kan vara med båda perioderna! :-D

    #Wintry-a-thon eller #Wintry-readathon
    #Vintrig-läsalot

    Min mail: batzordea(at)gmail(punkt)com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du vill vara med och tack för dina förslag.

      Radera
  10. Så roligt ! Jag anmäler mig till båda två och hoppas jag kan delta riktigt ordentligt :) som namnförslag har jag lekt med ord lite. Läs-it-snow readathon #läsitsnowreadathon :) mig når du på lizahotta@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skoj att du är med!! :-)

      Radera
  11. Jag ger det ett försök. Och mitt förslag till namn är #julKulor Det är ju jul och definitivt kul att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att jag ska vara med i båda omgångarna så mycket det går.

      Radera
    2. Ok, kul att du är med!!

      Radera
  12. Jag är gärna med på båda omgångarna :) Har ett väldigt fullspäckat schema men det skadar ju inte att försöka ^^

    Mitt förslag till namn är #Insnöad.

    Min mail: ciliaskultur@hotmail.com.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är med och tack för ditt bidrag!

      Radera
  13. Detta lät kul så jag tror jag anmäler mig och tror att jag kan vara med i bägge omgångarna.
    Namnförslag låt mig läsa a- lot (lite pga att familjen kanske klagar om vi tillbringar helgerna med näsan i en bok).

    SvaraRadera
  14. Jag är med och namn förslaget jag har är "lets read a lot"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mailadress är emlin_500@hotmail.com

      Radera
    2. Just det är med på båda omgångarna :)

      Radera
  15. Jag är gärna med vid båda tillfällena! :)
    Mitt förslag blir #vinterläsalotx2
    elin.helmersson@live.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå, vad kul att du är med!

      Radera
  16. Hej. Vad kul. Det här är jag så gärna med på, både gångerna givetvis!
    Sofie heter jag :)

    Mail: craxyreads@gmail.com
    Namnförslag: Christmas Reading Dual

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, tack för din medverkan!

      Radera
  17. Åh verkar jättekul och är gärna med! Ska försöka delta båda tillfällena också :)
    Har tyvärr inget namnförslag för tillfället.
    Mail adress: aldrigbaraord@gmail.com

    Har en fråga också: Om man har påbörjat en bok innan läs-a-lot:en men har minst 200 sidor kvar i den, och läser ut den under läs-a-lot:en, räknas den då? Har några böcker jag påbörjat lite under året som jag tänkte försöka läsa ut nu runt jul, undrar bara om de kanske kan ingå i första omgången av läs-a-lot:en?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du är med.

      Det var ju en riktigt bra fråga du hade. Det hade jag faktiskt inte tänkt på, men nej det räknas inte. Måste vara lite hård med reglerna så att det blir lättare att hålla koll.

      Radera
    2. Absolut, då vet jag. Tack för svaret :)

      Radera
  18. Jag vill gärna vara med! Båda gångerna hade jag tänkt :)
    Mitt namnförslag är: Stays up all night läs-a-lot. #SuanLäsalot. Eftersom många är lediga och kan spendera seeeena nätter med en bok i näsan :)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...