fredag 25 december 2015

Recension: Alena av Kim W. Andersson



Titel: Alena
Författare:
Kim W. Andersson
Utgivningsår:
2015
Förlag: Apart Förlag
Serie: -
Rec-ex: Nej

Köp: t.ex. hos
Adlibris eller Bokus
___________________________________________________________________________
 
 
Beskrivning från Bokus:

Alenas liv är ett rent helvete. Sedan hon börjat på en snobbig internatskola trakasseras hon varje dag av Filippa och tjejerna i lacrosselaget. Bästa vännen Josefin tänker inte låta Alena ta mer skit. Inte från kuratorn eller rektorn, inte från Filippa och inte från någon på den där vidriga skolan. Om Alena inte slår tillbaka så kommer Josefin ta saken i egna händer. Det finns bara ett problem. Josefin har varit död i ett år...

—————————————————————————————————————————-  
Mina kommentarer:


Ett svenskt seriealbum jag har hört talas om förut men som jag aldrig har kommit mig för att läsa men så såg jag den i den lilla lokala bokhandeln på jullovet och kunde då inte låta bli att köpa den.

Har aldrig hört talas om författaren innan men han ska tydligen vara ganska duktig och ha skrivit flera seriealbum innan det här.

Jag hade hört att det skulle vara ganska blodigt, men det var mycket blodigare än vad jag trodde faktiskt, blev nästan lite chockad av hur våldsamt det var. Men blev ändå positivt överraskad. Gillade det faktiskt mer än vad jag trodde att det skulle göra. Gillar vanligtvis serier som är lite gulligare och inte så nattsvart brutala.

Handlingen kretsar kring Alena som trakasseras på sin internatskola av flera tjejer. Hon kan inte komma över sin bästa väns död och börjar få det svårare och svårare att ta all skit. Nu har det börjat bli dags att slå tillbaka!

Jag läste ut boken på bara någon timme. Tycker den påminner mycket om Cirkeln faktiskt. Kändes lite som Cirkeln i serieformat. Vet inte varför... någon mer som tycker det? Tyckte om den och tycker framför allt att det var kul att få läsa ett svenskt seriealbum.

Gillade tecknarstilen också, tyckte den var helt okej. 





Tydligen har det kommit en film också. Riktigt spännande. Någon som har sett den?





Slutsats:
Ett blodigt seriealbum som ändå gjorde mig positivt överraskad trots att jag egentligen gillar det lite gulligare mer än det brutala. Gillar du när det är lite blodigt och våldsamt så tror jag säkert att du skulle gilla det här.

Blir en fyra i betyg eftersom jag inte blev helt såld men ändå tyckte albumet var bättre än jag trodde.




2 kommentarer:

  1. Om du har läst seriealbumet med Cirkeln så är Kim en av tecknarna till den så kanske därför du gör den kopplingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, ja det har jag ju läst då är det nog därför!! Tack.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...