Recension: Hollow City av Ransom Riggs

2014
Förlag: Quirk Books
Serie: Miss Peregrines home for peculiar children #2

Köp: t.ex. hos
Adlibris
___________________________________________________________________________

September 3, 1940. Ten peculiar children flee an army of deadly monsters. And only one person can help them but she s trapped in the body of a bird. The extraordinary journey that began in "Miss Peregrine s Home for Peculiar Children" continues as Jacob Portman and his newfound friends journey to London, the peculiar capital of the world. There, they hope to find a cure for their beloved headmistress, Miss Peregrine. But in this war-torn city, hideous surprises lurk around every corner. And before Jacob can deliver the peculiar children to safety, he must make an important decision about his love for Emma Bloom. Like its predecessor, this second novel in the Peculiar Children series blends thrilling fantasy with vintage photography to create a one-of-a-kind reading experience.
A stunning achievement . . "Hollow City" is even richer than Riggs s imaginative debut, "Miss Peregrine s Home for Peculiar Children" "Boston Globe"

—————————————————————————————————————————-

[Spoilers]
I slutet av första boken blir Jacob och alla barnen tvungna att lämna ön efter att deras ymbryne, den som skyddar dem har blivit skadad. Nu måste de snabbt resa till London för att hitta någon som kan göra henne frisk igen. Ymbrynen Miss Peregrine måste dock få hjälp snabbt annars kan hon vara förlorad för alltid och i så fall kommer Jacob aldrig kunna ta sig tillbaka till sin egen tid och sina föräldrar.
Tycker det är jätteroligt att Jacob själv är en peculiar och att han har förmågan att se och känna hollowcast. Tycker också att alla barnens olika förmågor är riktigt spännande och intressanta att läsa om överhuvudtaget.

Barnens resa från Wales till London är stressande, spännande och fruktansvärt händelserik eftersom de har fienden flåsande i nacken.

Jag gillar verkligen den här boken, det är så skönt att få läsa vidare och få ge sig in i världen lite mer efter att den har presenterats i första boken. Dock hade jag precis som i första boken bitvis svårt att koncentrera mig, jag vet inte varför och därför gled jag tyvärr in och ut i handlingen väldigt mycket under läsningens gång. Tror att det kan ha att göra med att jag var lite i en lässvacka, vilket var synd då jag vet att jag skulle uppskattat boken så mycket mer om jag bara haft lite mer läslust. Därför kan jag tyvärr inte ge boken mer än en trea i betyg eftersom jag var alldeles för okoncentrerad för att riktigt kunna uppskatta historien. Jag hoppas att jag ska vara mer fokuserad när jag tar mig an sista delen så att jag kan uppskatta den mer eftersom jag vet innerst inne att det här är en riktigt bra och spännande serie.

Slutsats: Var lite för okoncentrerad när jag läste den här boken. Jättetråkigt då jag vet att det egentligen är en bra bok. Så tips från coachen, läs inte den här boken om du är i lässvacka eller bara är allmänt ofokuserad! Spara den hellre till en tidpunkt då du kan ge boken din fulla fokus.