söndag 31 januari 2016

Diskussionsvideo: Att välja bok

Jag har funderat på det här ett tag. Hur gör ni när ni väljer en ny bok att läsa? Har ni något speciell strategi eller någon plan?

Jag har ju själv kört med temaläsning hur länge som helst och vill nu ha ett nytt upplägg. Finns ju massor av olika sätt man kan använda sig av.
Temaläsning, TBR-JAR, Stack of five, en random TBR, bara random välja en bok och läsa det man har lust med för stunden... hur gör ni?

Själv så vill jag gärna ha en plan i början av månaden lite vad jag vill läsa, men vill ändå kunna ha lite friheter att ändra mig och läsa något annat också. Så en liten TBR-hög skulle jag absolut ha användning av - men den får inte vara för stor så att jag hinner läsa lite böcker jag bara för stunden är sugen på också.

Svårt det här... hör mig diskutera detta ytterligare i en video. 




Nu behöver jag tips!

14 kommentarer:

  1. Jag har försökt så många saker, men att helt enkelt läsa det jag har lust för i stunden funkar nog bäst för mig ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Tror jag ska pröva det nu med. Men gillar samtidigt att ha någon bok varje månad som är bestämd i förväg.

      Radera
  2. Jag har en lista på mobilen där jag skriver upp alla böcker som jag känner mig lockad av, det kan vara tips från vänner, tidningar, bokaffärer, bibliotek osv. Helt enkelt alla bokliga tips som ploppar upp. Jag väljer oftast från listan när jag ska hitta ny läsning men ser det inte som att jag måste läsa allt till skillnad från hur jag kanske läste tidigare, då var det mer bocka av och få det gjort - alltså inte så mycket läslust.

    Nu behåller jag läslusten genom att ha just min lista som ett lager av möjligheter, inte massa måsten. Söker jag ny läsning så bläddrar jag kanske i listan och plockar ihop ett gäng böcker som jag sedan reserverar på bibblan.

    När jag känner mig trött på listan men ändå vill hitta ny läsning så beger jag mig till bibblan utan förväntningar och går på upptäcksfärd bland hyllorna, då hittar jag alltid spontana guldkorn.

    Det bästa som fungerar mig för - för att förhindra lässvackor - är variation. När jag planerar månadsläsningen (vilket jag gör ibland och ibland inte) så kanske jag väljer något roligt, något läskigt, något tyngre, något lättare och när jag ska läsa väljer jag det som lockar i stunden. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer att köra mer freestyle nu. Ska bli skönt... kommer absolut att hjälpa mot lässvackor.

      Radera
  3. Jag har ingen bestämd bok men har 4 mål jag försöker mig på varje månad: sista boken ur en serie, en bok ur en serie jag håller på med, en hyllvärmare samt en ny författare ( har valt ut tolv nya jag vill prova läsa något av under året) och så väljer jag fritt där vad jag är sugen på den månaden. I övrigt väljer jag att läsa det jag är mest sugen på just då för Tema för mig gjorde mig i svackor hela tiden då jag hade det tyvär.. Hoppas du hittar ett nytt sätt som passar dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer nog att köra mer freestyle från och med nu. Ska bli jätteskönt.

      Radera
  4. oj, jag ägnar inte alls så mycket tanke kring böckerna jag väljer. jag bara tar den jag är sugen på! sen har tanken varit att varje månad dra en lapp ur min tbr-jar men det har inte hänt riktigt än haha..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer också att köra så nu.

      Radera
  5. Jag tar alltid precis det jag känner för, upplever att jag kunnat uppskatta boken mest då, eftersom man känner för just DEN. Jag kommer vara med på din hylltömning2016, men annars så väljer jag alltid precis den jag vill ha. Tycker det är så roligt, man bara ställer sig vid bokhyllan och säger Hmmmm... :D ena veckan vill man ha något spännande, en annan vecka vill man läsa något romantiskt. Omöjligt att veta på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska nog börja köra så med nu. Fasen vad skönt det ska bli. Att slippa vara tvungen att läsa böcker man inte inte har lust att läsa just då.

      Radera
  6. Jag har alltid recex som jag betar av i en hög som finns i bokhyllan. Har börjat nu göra lite veckoplaneringar som inte alls funkar så där jättebra som jag vill men ändå känns det skönt att ha någon form av planering, även om annat kan hända ibland som gör att man läser mindre. Men hela tiden har jag i huvudet att läsa gör jag för att det är roligt och avslappnande för mig. Du kanske skulle prova veckovis? Du kanske ska ha en hög från början av månaden som du känner av vecka för vecka? Jag kör vecka för vecka och funkar det inte så tar jag nya tag veckan där efter. Nu har jag med börjat spela in videos lite och det tycker jag är kul! Hoppas mitt tips var nåt intressant i alla fall. Tema behöver du ju inte ha varje vecka utan bara typ en hög som du känner för just den veckan.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cissi för jättefint tips. Ingen dum idé. Tack!

      Radera
  7. Oftast väljer jag det jag känner för, nu har det varit ganska många rec.ex ett tag men annars väljer jag det som känns rätt. Men nu har jag för att få lite mer variation från min olästa-hylla gjort en TBR-burk som jag ska dra ur minst en gång varje månad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska nog börja med min TBR-jar igen tror jag.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...