torsdag 7 januari 2016

Köpgräns!

Tänkte att det nu är dags att göra det officiellt med en köpgräns igen! Jag har varit väldigt duktig under halva 2015 på att inte köpa böcker. Detta främst under hösten i samband med vårt lägenhetsköp. Men under november och december spårade det och jag köpte på mig alldeles för mycket böcker. Till sommaren så har jag tänkt att jag vill resa lite igen men med tanke på att vi precis har köpt lägenhet så växer ju inte pengarna på träd direkt så därför känner jag att det nu är dags att försöka ta tag i det här med att minska antalet bokinköp igen. Detta går ju även hand i hand med #hylltömning2016

Som jag har sagt tidigare så funkar det sällan att sätta helt köpstopp utan det brukar fungera bättre för mig med bara någon slags gräns för att minska mina inköp. Dessa regler kommer jag att försöka följa från och med idag.


Här är reglerna:

+ Köpa så få nya böcker som möjligt. Helst inga alls, men då jag av erfarenhet vet att detta är jättesvårt att hålla så nöjer jag mig med att bara säga att jag ska försöka köpa så få böcker som möjligt.

+ Bokvinster är okej.

+ Något enstaka rec-ex är väl okej med.

+ Bokbytesböcker är okej.

+ En och annan bokvänsbok också naturligtvis.

+ Fortsättningar på serier som jag älskar och behöver fortsättningen på för att kunna avsluta serien.

+ Det är okej att köpa böcker av mina favoritförfattare om de släpper något nytt. Exempel på sådana är t.ex Meg Cabot, Fredrik Backman, Lucy Dillon m.fl. Eller böcker jag väntat jättelänge på.


Hur gör ni för att minska era inköp?

3 kommentarer:

  1. Lät som bra regler för att få ner antalet böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas att det kommer att funka nu.

      Radera
  2. Jag köper inte så fruktansvärt mycket böcker och tycker mig bli bättre och bättre när det kommer till bokköp i sig, så jag behöver ingen köpgräns... I höstas (typ höstterminen) köpte jag endast böcker jag hade tänkt köpa på bokmässan och en bok till bokcirkeln om jag minns rätt, sedan köpte jag inte en enda bok, förutom någon present att ge bort, sedan bokmässan ungefär. Jag gillar mitt nyare och klokare jag! (; (:

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...