måndag 11 januari 2016

Recension: Försoningen av Hannah Widell och Amanda Schulman



Titel: Försoningen
Författare:
Hannah Widell & Amanda Schulman
Utgivningsår:
2015
Förlag: Forum
Serie: Två systrar #1
Rec-ex: Nej

Köp: T.ex på
Adlibris
___________________________________________________________________________
 
 
Beskrivning från
Adlibris:
Systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman släpper nu sin första gemensamma roman! Försoningen är en både varm och lite sorglig bok om en av de starkaste relationer vi har - den med våra systrar. Försoningen är första delen i trilogin Två systrar, underhållande romaner där det även finns plats för ångest och svärta.

Hannah Widell och Amanda Schulman har skapat två unika och levande huvudkaraktärer som man, precis som i de bästa tv-serierna, får följa under lång tid. Det är en modern romanserie om komplicerade relationer och – framför allt – systerskap.

När Försoningen inleds är Vanessa 30 år gammal och Alicia 28. Med en otrygg uppväxt med en frånvarande pappa i bagaget försöker de ta sig fram i livet och bli vuxna på riktigt.

På ytan är de varandras totala motsatser. Alicia är PR-assistent, bor i en lyxig vindsvåning på Östermalm tillsammans med överklasskillen Philip och hela hennes existens går ut på att försöka vara perfekt och passa in. Vanessa är singel, jobbar på ett tv-produktionsbolag och lever ett dekadent partyliv. Men de brottas båda med sina inre demoner och de delar längtan efter den stora kärleken.

Deras olikheter leder till ständiga konflikter. Ingen av dem vill lyssna på den andras goda råd eller tillrättavisanden och till slut bryter de helt med varandra, trots att de någonstans inom sig vet att de är starkare tillsammans. Frågan är om de kommer att hitta tillbaka till varandra och kunna försonas.

—————————————————————————————————————————- 

Mina k
ommentarer:
En av mina julklappsböcker julen 2015. Har längtat jättemycket på att få läsa den här! Är ett stort fan av Fredagspodden som jag alltid lyssnar på när jag åker till jobbet varje fredag. Skulle du träffa på mig då så är det 99.9 % chans att det är just det som spelas i lurarna. Eftersom jag är ett sådant stort fan av dessa systrars podd, så hade jag verkligen hoppats att jag skulle gilla boken massor men tyvärr måste jag säga att jag blev ganska besviken. Jag hade hoppats på SÅ MYCKET MER.

Jag hade framför allt ett problem med den här boken och det är den slående likheten med tjejerna själva och karaktärerna boken handlar om. Jag hade verkligen önskat att de skulle gå lite mer utanför sin comfort zone med den här boken. Men allt känns som att de skriver om sig själva när de var lite yngre, typ. Saker de själva har varit med om, eller som vänner har varit med om med ett litet inslag av fiction så klart. Men det känns verkligen så. Känns inte som att systrarna i boken skiljer sig speciellt mycket från tjejerna själva.





Precis som de säger så är det inte mycket som skiljer, lite småsaker för att det inte ska bli FÖR likt de själva, men annars på ett ungefär och det tycker jag är så himla tråkigt. Jag satt och irriterade mig på alla likheter och tyckte bara att: "Nää... nu får de väl ge sig? Måste allt vara så likt de själva?"

Eller så har jag bara lyssnat för mycket på deras podd, så att jag liksom känner de för väl? Jag vet inte men oavsett så tyckte jag att det här var en stor besvikelse. Jag hade mer och mer under läsningens gång börjat tänka i banorna att nej, jag ska inte fortsätta att läsa den här serien... men så kom jag till slutet och ja, det var ju precis som Tilde sa: "En duktig cliffhanger", så ja... jag kanske blir tvungen att läsa fortsättningen ändå.
Vi får väl se...



Slutsats:

En stor besvikelse! Inga överraskningar här inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...