Recension: Landline av Rainbow Rowell

Utgivningsår:
2014
Förlag: Orion

Köp: t.ex. hos
Adlibris
___________________________________________________________________________

Georgie McCool knows her marriage is in trouble. That it’s been in trouble for a long time. She still loves her husband, Neal, and Neal still loves her, deeply — but that almost seems besides the point now.

Maybe that was always besides the point.

Two days before they’re supposed to visit Neal’s family in Omaha for Christmas, Georgie tells Neal that she can’t go. She’s a TV writer, and something’s come up on her show; she has to stay in Los Angeles. She knows that Neal will be upset with her — Neal is always a little upset with Georgie — but she doesn’t expect to him to pack up the kids and go home without her.

When her husband and the kids leave for the airport, Georgie wonders if she’s finally done it. If she’s ruined everything.

That night, Georgie discovers a way to communicate with Neal in the past. It’s not time travel, not exactly, but she feels like she’s been given an opportunity to fix her marriage before it starts . . .

Is that what she’s supposed to do?

Or would Georgie and Neal be better off if their marriage never happened?

—————————————————————————————————————————-

Jag vill börja med att säga att jag verkligen blev positivt överraskad över den här boken. Jag gillade den verkligen. Jag har tyckt att Rainbow Rowell tidigare har varit lite ojämn. Jag har inte gillat allt hon har skrivit. Nu har jag ju endast läst två böcker av henne tidigare, av vilka jag tokgillade den ena och verkligen inte förstod mig på den andra. Därför var jag lite skeptisk till den här, var rädd att det skulle bli en total flopp. Det är jag verkligen glad att det inte blev. Jag tyckte verkligen att den här boken var bra. Till och med så bra att jag tog med den på listan över de 15 bästa böckerna för 2015.

Boken handlar om Georgie som är gift med Neil, och tillsammans har de två döttrar. I början av boken har blivit dags att åka och fira jul hos Neils föräldrar, men när det väl blir dags att åka berättar Georgie att hon inte kan åka. Hon har för mycket att göra på jobbet och kan inte åka bort över jul. Då bestämmer sig Neil för att åka utan henne. Georgie undrar om hon nu har förstört deras äktenskap... men så upptäcker hon en gammal telefon hemma hos sin mamma, i sitt gamla flickrum... något konstigt händer när hon använder den...

Rainbow har i den här boken vänt upp och ner på könsrollerna - kvinnan är framgångsrik och arbetar hårt medan mannen är hemma och tar hand om barnen. Det tyckte jag om att läsa om. Skönt att inte alltid allting måste vara likadant i alla äktenskap. Men något som verkligen gör mig fundersam är hur orolig Georgie blir för att hon måste stanna kvar och jobba och hur mycket hon oroar sig för att hennes och Neils äktenskap inte kommer att hålla. Och usch vad irriterad jag blev på Neil. Vilken surputte! Nä, det var nog det enda jag inte gillade med boken. Hur klarar man att hålla ihop ett äktenskap när man inte kan kommunicera? Neil bara stänger ju av och vägrar lyssna eller att ens försöka lösa problemet. Och Georgie som bara står ut med honom och bara oroar sig för att han ska lämna henne. Jag ville bara skrika åt henne: "Men hallå!! Om du oroar dig för att han ska lämna dig bara för en sådan struntsak, då kanske inte ert äktenskap är så mycket att hänga i julgranen överhuvudtaget!" Jag ville bara ruska om henne. Usch, vad frustrerande. Sedan gillade jag verkligen Georgies mamma och syster. Kul att Rowell slängt in lite kärlek mellan två tjejer också. Det tyckte jag var kul.

Men över lag en riktigt mysig bok. Jag älskade verkligen slutet där när |spoiler|  Georgie tar flyget hem till Neils mamma... och får sån fin hjälp av den där killen och tjejen på vägen... och all snö. Jag kunde verkligen se det framför mig. Fick verkligen julstämning när jag läste det.

Slutsats: En av mina nya favoritböcker, trots en del frustration över karaktärerna!