söndag 3 januari 2016

Recension: Naomi and Ely's no kiss list av Rachel Cohn & David Levithan



Titel: Naomi and Ely's no kiss list
Författare:
Rachel Cohn & David Levithan
Utgivningsår:
2007
Förlag: Ember
Serie: -
Rec-ex: Nej

Köp: t.ex. hos
Adlibris 
___________________________________________________________________________
 
 
Beskrivning från Goodreads:


Naomi ♥ Ely

And she's kinda in love with him.

Ely ♥ Naomi

But he prefers to be in
love with boys.

Naomi and Ely have been inseparable since childhood—partially because they've grown up across the hall from each other in the same Manhattan apartment building, and also because they're best friends. Soul mates. Or are they? Just to be safe, they've created a NO KISS LIST—their list of people who are absolutely off-kissing-limits for both of them. The NO KISS LIST protects their friendship and esnures that nothing will rock the foundation of Naomi and Ely: the institution.

Until Ely kisses Naomi's boyfriend. And a fateful piece of gum in the wrong place at the wrong time changes everything.

Soon a rift of universal proportions threatens to destroy their friendship, and it remains to be seen whether Naomi and Ely can find their way toward new soul-mate prospects... and back to one another.

Rachel Cohn and David Levithan have written a love story about love of all kinds, one that reminds us that any great friendship can be as confusing, treacherous, inspiring, and wonderful as any great romance.

—————————————————————————————————————————-  

Mina kommentarer:

Jag har försökt att läsa den här boken innan men inte fastnat alls, men nu gav jag den ett ordentligt försök igen och jag gillade den mycket mer än jag trodde att jag skulle göra. Det har ju varit lite upp och ner med vilka böcker av Cohn och Levithan som jag gillat. Älskade ju Dash and Lily medan Nick och Norah inte lämnade något speciellt avtryck hos mig. Därför var jag lite skeptisk till den här boken till en början. Skulle jag gilla den eller skulle jag inte alls gilla den?

Svaret blev definitivt att jag gillar den. inte lika mycket som Dash and Lily. Men jag tyckte absolut om den.

Handlingen kretsar som titeln avslöjar kring två personer. Naomi och Ely. De är bästa vänner och Naomi har börjat få känslor för Ely. Ely däremot föredrar killar framför tjejer...

Jag gillade verkligen den här och jag gillade konflikten i att Ely och Naomi bliv kära i samma kille och att de blir tvungna att
omvärdera hela sin vänskapsrelation på grund av detta.

Dock är jag lite trött på att Levithan alltid ska blanda in homosexualitet i sina böcker. Jag har inget emot det egentligen, men när samma författare ALLTID ska blanda in det som en tvist då ledsnar jag. Snälla David Levithan, variera dig lite!

Annars gillar jag känslan i boken och alla musikreferenser (älskar sånt!) så det får absolut pluspoäng från mig.

Såg också nyligen att den här boken ska bli film. Så himla kul. Den måste jag verkligen se. Hoppas att Cohn och Levithan snart skriver något nytt ihop också.



Älskade slutet på boken också. Verkligen jättefint och det gjorde mig glad!


Slutsats:
En bra bok. Tyvärr inte lika bra som Dash and Lily, men ändå helt okej. Rekommenderas absolut!


4 kommentarer:

  1. Samtidigt finns det ju många författare som aldrig skriver om homosexualitet så det är viktigt att de som gör det fortsätter med det :) För alla läsande ungdomar är det jätteviktigt att läsa om alla typer av sexualitet och extra viktigt för dem som just insett att de inte passar in i den heterosexuella normen.

    Gott nytt år på dig!!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Det håller jag med om. Önskar väl bara lite att alla kunde skriva om det så att det inte behövdes att bara en skulle sitta och skriva bara om det liksom.

      Detsamma.

      Radera
  2. Kan också vara det att David Levithan är gay och saknade böcker med huvudpersoner som är gay när han växte upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske. Hihi... men i Every Day har han ju skrivit om något annat och den är verkligen jättebra.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...