lördag 2 januari 2016

Recension: Nimona av Noelle Stevenson



Titel: Nimona
Författare: Noelle Stevenson

Utgivningsår:
2015
Förlag: Harper Teen
Serie: -
Rec-ex: Nej

Köp: t.ex. hos
Adlibris 
___________________________________________________________________________
 
 
Beskrivning från Adlibris:


National Book Award Finalist
The graphic novel debut from rising star Noelle Stevenson, based on her beloved and critically acclaimed web comic, which Slate awarded its Cartoonist Studio Prize, calling it "a deadpan epic."
Nemeses Dragons Science Symbolism All these and more await in this brilliantly subversive, sharply irreverent epic from Noelle Stevenson. Featuring an exclusive epilogue not seen in the web comic, along with bonus conceptual sketches and revised pages throughout, this gorgeous full-color graphic novel is perfect for the legions of fans of the web comic and is sure to win Noelle many new ones.
Nimona is an impulsive young shapeshifter with a knack for villainy. Lord Ballister Blackheart is a villain with a vendetta. As sidekick and supervillain, Nimona and Lord Blackheart are about to wreak some serious havoc. Their mission: prove to the kingdom that Sir Ambrosius Goldenloin and his buddies at the Institution of Law Enforcement and Heroics aren't the heroes everyone thinks they are.
But as small acts of mischief escalate into a vicious battle, Lord Blackheart realizes that Nimona's powers are as murky and mysterious as her past. And her unpredictable wild side might be more dangerous than he is willing to admit.

—————————————————————————————————————————- 


Mina kommentarer:
Som ni nog redan vet så tyckte jag verkligen om det här albumet. Det är väldigt speciellt, tecknarstilen ser lite barnslig ut och till en början var jag lite tveksam, men jag hade hört så himla mycket gott om det att jag kände att jag måste ge det en chans. Och det ångrar jag inte!



Nimona är en shapeshifter, så man vet inte riktigt om hon är ett barn eller en vuxen och hon är sidekick till Lord Ballister Blackheart. Blackheart är en skurk med fasta principer och han skadar aldrig oskyldiga. Han följer reglerna, vilket man inte direkt kan säga om Nimona...

Jag gillar verkligen världen i det här seriealbumet, jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är nutid, dåtid eller framtid.
Det finns saker som riddare och tornerspel men också datorer i samma värld och det gör mig en aning förvirrad samtidigt som jag bestämmer mig för att strunta i min egen förvirring och bara låta mig ryckas med i den riktigt häftiga värld som Stevenson skapat.

Jag tycker verkligen om den vänskap som Nimona och Blackheart utvecklar också. Den är intressant, komplex och bara helt fantastisk. Och Nimona själv är ju bara världens coolaste huvudkaraktär. Helt underbar.

Om ni bara ska läsa ett seriealbum under 2016, läs då det här. För det är riktigt, riktigt bra.

Slutsats: Läs för sjutton!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...