lördag 9 januari 2016

Recension: Through the woods av Emily Carroll


Titel: Through the woods
Författare:
Emily Carroll
Utgivningsår:
2015
Förlag: Faber & Faber
Serie: -
Rec-ex: Nej

Köp: t.ex. hos
Adlibris 
___________________________________________________________________________
 
 
Beskrivning från Goodreads:

A fantastically dark and timeless graphic debut, for fans of Grimm Tales, The Melancholy Death of Oyster Boy and the works of Neil Gaiman

'It came from the woods. Most strange things do.'

Five mysterious, spine-tingling stories follow journeys into (and out of?) the eerie abyss.

These chilling tales spring from the macabre imagination of acclaimed and award-winning comic creator Emily Carroll.

Come take a walk in the woods and see what awaits you there...

—————————————————————————————————————————-  

Mina kommentarer:

Jag hade inte så mycket förväntningar på det här albumet från början och jag måste säga att jag blev ganska förvånad över hur läskigt det var. Detta beror ju självklart på hur lättskrämd man är som person. Är man inte lättskrämd så tycker man nog inte att detta alls är läskigt. Men jag t.ex. kan ens inte titta på skräckfilm för jag blir för rädd o.s.v. Så det var inte så konstigt att jag blev superrädd när jag satt och läste det här i mörkret vid typ midnatt under Läs-a-lot:en. I vissa historier vågade jag knappt vända blad.

Through the woods
innehåller fem olika noveller i serieformat som alla har kopplingar till skogen. Historierna hör inte ihop men jag tycker ändå att Emily Carroll har fått dem att passa väldigt bra tillsammans i det här albumet. Alla historier går lite i samma färgschema och trots att de som sagt egentligen inte hör ihop så passar de ändå på något konstigt sätt ihop väldigt bra och ser ut att höra ihop.

Här hittade jag en bra video som visar hur albumet ser ut. Så himla snyggt är det!! Älskar färgerna i tecknarstilen. Eftersom albumet går mycket i rött så tycker jag att det skulle bli en jättefin julklapp till någon som gillar seriealbum. Jag skulle i alla fall bli jätteglad över ett så här fint album!



När det kommer till historierna så tycker jag verkligen att de är bra. Som sagt väldigt skrämmande många av dem. Min favorit var faktiskt den första novellen. Tyckte den var riktigt otäck och gav mig kalla kårar när jag satt och läste den i mörkret. Vet inte om jag riktigt fattade slutet, men var det inte så att |spoiler|: tjejen själv var den som var den som rövade bort familjen? Eller missuppfattade jag slutet?
I övrigt så tyckte jag de andra historierna var bra också, men den första var absolut min favorit.

Slutsats: Ett otroligt snyggt album, som jag verkligen rekommenderar. Dock inget för den alltför lättskrämde...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...