måndag 4 januari 2016

Recension: Tvillingarna på Sweet Valley High - Kärlek med förhinder av Francine Pascal


Titel: Kärlek med förhinder
Författare:
Francine Pascal
Utgivningsår:
1996
Förlag: B. Wahlströms
Serie: Tvillingarna på Sweet Valley High #34
Rec-ex: Nej
Köp: T.ex på Bokbörsen
___________________________________________________________________________
 
 
Beskrivning från
Bokbörsen:
Ännu en bok om tvillingsystrarna Jessica och Elisabeth. Hur löser man problemet när kärlek uppstår och det unga parets föräldrar avskyr varandra och till och med förbjudit sina barn att träffas...?

—————————————————————————————————————————- 

Mina k
ommentarer:
Alltså det blir mer och mer tydligt ju mer jag läser av Tvillingböckerna  hur barnsliga och naiva tvillingarna och deras vänner är. Här förlovar sig några kompisar till tvillingarna och Jessica och fler med henne, tycker ju att detta är en jättebra idé! 


Ja, men verkligen! Vilken bra idé, gå och förlova sig fast att man bara är 16 år. *hör ni ironin nu?*

Det kryper dock fram för kärleksparet så småningom att, nej, förlova sig fast att man mest bråkar kanske inte är någon bra idé. Tack och lov.

Känns så annorlunda att läsa de här böckerna nu, som vuxen jämfört med då jag själv var i tvillingarnas ålder och yngre. Tror jag var i 12-13 års åldern då jag läste de här. Då tyckte man ju att tvillingarnas problem verkligen var jättestora. Nu sitter jag mest och fnissar åt deras så kallade problem och tycker att, skärp er liksom! Det DÄR är inget problem. Men det har väl med att göra att man nu som vuxen varit med om så mycket mer och fått ett helt annat perspektiv på livet.

Dock har jag en fråga till er inbitna Sweet Valley High-fans: Vad hände med Todd? Här är ju Elisabeth plötsligt ihop med någon som heter Jeffrey. Tror faktiskt inte att jag läste den här boken när jag var liten, tror inte att jag läste så här långt i serien. Så om det är någon som vet, kommentera!
Undrar också förresten varför vi aldrig i skolan fick sådana där uppgifter då vi blev ihop-parade med någon i klassen, som vi under ett projekt skulle låtsas att vi var gifta med och sedan få göra upp en hushållsbudget för? Är det någon av er som fått en sådan uppgift i skolan? Inte jag i alla fall. Fick mig att tänka lite på Buffy och även Veronica Mars, då de fick i uppgift att ta hand om ett ägg eller en docka som de skulle låtsas vara deras barn i typ en vecka. Bara för att de skulle lära sig att ta ansvar och så vidare. Hmm... någon sådan uppgift fick jag heller aldrig i skolan.


Slutsats: Det känns otroligt annorlunda att läsa de här böckerna nu som vuxen, men vill du göra det tycker jag absolut att du ska göra det. För det är väldigt mycket nostalgi.



2 kommentarer:

  1. Intressant att leta reda på böcker man läste en gång i tiden. Har ett svagt minne att jag redan som ung tyckte att tvillingarna var rätt blåsta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!!! Ja lite blåsta är de allt.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...