tisdag 9 februari 2016

Recension: All the bright places av Jennifer Niven



Titel: All the bright places
Författare:
Jennifer Niven
Utgivningsår:
2015
Förlag: Knopf
Serie: -
Rec-ex: Nej

Köp: T.ex på
Adlibris
___________________________________________________________________________

Beskrivning från
Goodreads:

Theodore Finch is fascinated by death. Every day he thinks of ways he might die, but every day he also searches for-and manages to find-something to keep him here, and alive, and awake.
Violet Markey lives for the future, counting the days until graduation, when she can escape her small Indiana town and aching grief in the wake of her sister's death.

When Finch and Violet meet on the ledge of the bell tower at school-six stories above the ground-it's unclear who saves whom. And when the unlikely pair teams up on a class project to discover the "natural wonders" of their state, they go, as Finch says, where the road takes them: the grand, the small, the bizzare, the beautiful, the ugly, the surprising-just like life
Soon it's only with Violet that Finch can be himself-a bold, funny, live-out-loud guy, who's not such a freak after all. And it's only with Finch that Violet forgets to count away the days and starts living them. But as Violet's world grow, Finch's begins to shrink.

This heart-wrenching, unflinching story of love shared, life lived, and two teens, who find one another while standing on the edge.

 
—————————————————————————————————————————- 

Mina k
ommentarer:

Okej... jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den här boken. Jag hade hört så mycket gott om den innan jag började läsa den och hade därför jättehöga förväntningar. Jag blev tyvärr inte blown away. I början tyckte jag inte att den var så himla bra. Inte dålig, men jag fattade inte bara hypen. Så det tog ett tag innan jag började uppskatta den... mot mitten började jag göra det... men i början var den lite meh för mig.

Helt ärligt så hade jag lite problem med Finch som karaktär. Jag hade velat veta lite mer om honom, lite mer bakgrundshistoria, varför mådde han så där dåligt? Tyckte han föll lite platt som karaktär. Kändes som jag aldrig fick lära känna honom riktigt. Violet fick jag lite mer grepp om och jag kunde förstå henne mer eftersom jag tyckte att jag fick lära känna henne lite bättre.

|Spoiler:|
Dock blev jag väldigt ledsen då Finch till slut tog självmord. Jag hade hoppats att berättelsen skulle ha fått ett lite lyckligare slut.


Nej, jag ville verkligen tycka om den här boken, men tyvärr föll jag inte så där pladask som jag hade hoppats. Men däremot så har den fått mig att vilja läsa mer om psykisk ohälsa... något som jag verkligen vill se mer av i YA eller överhuvudtaget i litteratur. Så vet ni några bra böcker som handlar om det så tar jag tacksamt emot tips! Men som sagt boken var inte dålig och jag gillade den, men jag hade nog lite för höga förväntningar tror jag.

Slutsats: En helt okej bok, men jag blev lite besviken. Jag connectade tyvärr inte så mycket med karaktärerna som jag hade hoppats.




2 kommentarer:

  1. Själv tyckte jag jättemycket om Finch karaktär och kände inte att jag behövde veta mer om varför han mådde dåligt, ofta så finns det ju inte en specifik orsak, utan han var ju helt enkelt bipolär. Är dock ett tag sen jag läste boken så jag minns inte allt.
    Jag älskar boken. Mitt enda tips i samma stuk är My heart and other black holes, men den är ganska platt och ointressant jämfört med denna tycker jag.
    Kul att läsa din recension, och fin blogg! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar min blogg. Tack.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...