måndag 29 februari 2016

Recension: Betvingade av Simona Ahrnstedt



Titel: Betvingade
Författare:
Simona Ahrnstedt
 
Serie: Slottet Wadenstierna #2 
Utgivningsår: 2013
Förlag: Ponto Pocket

Rec-ex:
Nej

Köp: T.ex på
Adlibris
___________________________________________________________________________
 
 
Beskrivning från
Bokus:

En påtvingad relation
mer passionerad än de kunnat ana.

Sverige 1349
En medeltid som du aldrig mött den förut.

En egensinnig kvinna
Illiana Henriksdotter. Hårt hållen och strängt fostrad. En intelligent ung kvinna av hög börd, skicklig på alla de örter som helar och dödar.

En ärrad krigare
Markus Järv. Räddad från död och tortyr som barn, traumatiserad och brutal som vuxen. Riddare och kungens närmaste man.

En passionerad resa
Olika som natt och dag, är Illiana och Markus bara överens om en sak: De vill inte ha med varandra att göra. Men ödet vill annorlunda och tillsammans tvingas de ut på en resa fylld av mod, återhållen åtrå och en livsfarlig fiende ur det förflutna.


___________________________________________________________________________________

Mina k
ommentarer:  

Var ju ett tag sedan jag läste första boken i den här serien av Simona Ahrnstedt. Det är historisk romance och jag var lite tveksam till en början om jag skulle gilla den här serien. Men jag gillade ju verkligen Överenskommelser (läs min recension på den här) och därför hade jag stora förhoppningar om att jag även skulle kunna uppskatta den här.

Dock får man ju tyvärr inte följa samma karaktärer som i den första boken och det tyckte jag var lite tråkigt eftersom jag verkligen tyckte om dem karaktärerna. Men jag gillade faktiskt den här boken mycket ändå och det är jag jätteglad för. I denna andra bok, får man istället följa Illiana Henriksdotter och Markus Järv i 1300-talets Sverige.
 
Boken börjar med att Illiana Henriksdotter misstas för att vara en lättfotad kvinna från byn. Det är den ökände riddaren, och kungens närmsta man, Markus Järv, som behöver ha sällskap för natten. Hans ganska klantiga väpnare är den som ska hämta kvinnan Markus sett ut och gör ett misstag och mer eller mindre kidnappar Iliana, dotter till en inflytelserik man i trakten. Saken blir ju inte mindre komplicerad då hon är helt naken vid bortförandet (hon badade i en sjö när väpnaren tog henne) Ilianas anséende anses därefter vara så skadat att kungen och hennes familj tvingar henne och riddare Järv att gifta sig med varandra, trots att de båda två vid det laget hatar varandra...

Jag fastnar för boken ganska snabbt eftersom man ju som läsare på en gång verkligen kastas in i handlingen. Boken har ingen lång startsträcka och det gillar jag. Handlingen griper tag i en från första sidan och man vill bara läsa mer. Det här är riktigt bra romance i historisk miljö och jag gillar det verkligen. Jag tycker den här boken definitivt är lika bra som Överenskommelser!

Jag tycker att Simona Ahrnstedt skriver riktigt bra, det är spänning och romantik om vartannat och mot slutet kan jag bara inte lägga boken ifrån mig. Jag kunde verkligen inte förutspå slutet och det är ju verkligen ett plus. Det här är en riktigt bra bok, nu ser jag fram emot att läsa De skandalösa inom kort.


Slutsats:
Härligt spännande romance i historisk miljö!



4 kommentarer:

  1. Jag gillade både Betvingade och Överenskommelser men var inte lika förtjust i De skandalösa även om den också var bra, bara inte fullt lika bra :)

    SvaraRadera
  2. Överenskommelser var en riktig guilty pleasure och bladvändare för mig så jag ser fram emot att läsa även denna även om jag redan visste att de är fristående från varandra. Kul att du gillade den.

    SvaraRadera
  3. Jag lovar dig att du inte kommer att bli besviken på de skandallösa heller =)
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh vad härligt att höra!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...