lördag 27 februari 2016

Recension: Ensam på Mars av Andy Weir



Titel: Ensam på Mars
Författare:
Andy Weir
 
Serie: - 
Utgivningsår: 2015 
Förlag: Bookmark Förlag 
Rec-ex: Ja, tack så hemskt mycket till Bookmark Förlag  
Köp: T.ex på Adlibris
___________________________________________________________________________
 
 
Beskrivning från
Adlibris:
Över 20 000 femstjärniga läsarrecensioner i USA nu kommer den internationella science fiction-succén äntligen på svenska! Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne, och en ännu större dos självironi, ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö med målet att en dag kunna återvända hem.

___________________________________________________________________________________

Mina k
ommentarer:  

Hade hört så himla mycket gott om den här boken innan jag väl fick hem den. Hade hört att man absolut inte behövde vara ett sci-fi fan för att tokgilla den. Så därför hade jag så klart skyhöga förväntningar innan jag började läsa den. Dock är detta verkligen ur min comfort zone, men nu är jag verkligen glad att jag gav den en chans!

Nu har jag alltså äntligen läst den och jag kan säga att jag absolut inte blev besviken! Det här är verkligen bra. Riktigt bra! Det är spännande som sjutton och det var svårt att slita sig från boken. Jag ville ju bara veta hur det skulle gå. Skulle Mark Watney komma tillbaka till jorden?
 

Bokens form bygger på Marks logg och senare får vi även följa de andra besättningsmedlemmarna som "lämnade" Mark på Mars i tron om att han var död. Slutligen får man även följa NASA som arbetar dygnet runt att få hem Mark välbehållen.

Det absolut bästa med den här boken tycker jag är huvudkaraktären, Mark. Jag hade hört innan jag läste boken att den skulle vara rolig och humoristisk och jag måste säga att jag hade rätt svårt att förstå det. Hur kan en bok om en ensam man på Mars vara rolig? Men det är den, och Mark Watney är verkligen en karaktär som är lätt att tycka om. I slutet satt som jag som på nålar för att få reda på hur det skulle sluta.


(Nu har det även kommit en film med Matt Damon i huvudrollen som Mark Watney. Jag såg den direkt efter att ha läst boken och tyckte att även den var riktigt bra. Så den vill jag också verkligen tipsa om.




Slutsats:
En riktigt bra bok som jag verkligen tror skulle passa de flesta.




2 kommentarer:

  1. Älskade både bok och film :) I slutet av boken höll jag nog faktiskt andan, det var olidligt spännande där.

    SvaraRadera
  2. Ja det var det verkligen. Jättebra!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...