torsdag 11 februari 2016

Recension: Everything, everything av Nicola Yoon



Titel: Everything, everything
Författare: Nicola Yoon

Utgivningsår:
2015
Förlag: Corgi Childrens
Serie: -
Rec-ex: Nej

Köp: T.ex på
Adlibris
___________________________________________________________________________
 
 
Beskrivning från
Goodreads:

Madeline Whittier is allergic to the outside world. So allergic, in fact, that she has never left the house in all of her seventeen years. But when Olly moves in next door, and wants to talk to Maddie, tiny holes start to appear in the protective bubble her mother has built around her. Olly writes his IM address on a piece of paper, shows it at her window, and suddenly, a door opens. But does Maddie dare to step outside her comfort zone?

Everything, Everything is about the thrill and heartbreak that happens when we break out of our shell to do crazy, sometimes death-defying things for love.



___________________________________________________________________________________

Mina k
ommentarer:
Everything, everything handlar om Maddie som hela sitt liv levt med diagnosen svår kombinerad immunbrist, vilket gör att hon inte kan vistas utanför sitt hem. Hon är nämligen praktiskt taget allergisk mot världen. Men så flyttar en kille vid namn Olly in i grannhuset och plötsligt börjar saker utanför hemmet på riktigt bli intressanta för Maddie. Det finns ju en hel värld där ute att upptäcka!Jag har varit så himla sugen på att läsa den här boken ett tag nu. Och nu äntligen har jag gjort det, tack vare att jag fick den som bokvänsbok. Jag tyckte verkligen om den, dock var jag inte helt blown away de första 50-60 sidorna. Tyckte den var lite tråkig till en början men sedan tog det fart och jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Det var absolut i samband med att hon lärde känna Olly som jag verkligen började fastna och tycka att den var riktigt bra. Dock blev jag lite förvånad över att den faktiskt innehöll lite allvar också. Trodde att den skulle vara lite mer humoristisk och gullig än den faktiskt var, så den var inte riktigt som jag förväntat mig. Men ändå riktigt bra.

Nu kommer en hel del random tankar som också innehåller spoilers, så har du inte läst Everything, everything ska du nog sluta läsa här.


+ Vad orolig jag var hela tiden då hon och Olly åkte iväg tillsammans!

+ Alltså jag måste säga att jag faktiskt från början tänkte tanken: "Men tänk om hon inte är sjuk på riktigt?"

+ ... men jag blev ändå väldigt förvånad och lite chockad när tvisten kom att hon faktiskt aldrig varit sjuk.

+ Kan inte fatta hur hennes mamma kunde göra så! Okej, hon kom aldrig över sin mans och sitt barns död, men ändå...

+ Hur kunde Maddie aldrig sett några dokument eller något bevis på att hon faktiskt var svårt sjuk? Tycker hon borde ha velat ta reda på det och ifrågasatt det tidigare. Om jag hade den sjukdomen skulle jag nog ha tagit reda på ALLT, för jag hade inte velat inse hur sjuk jag var och jag hade gjort allt för att bli frisk eller åtminstone ifrågasatt det lite mer! Inte bara köpt det rakt av och bara accepterat att jag aldrig skulle kunna gå ut.

+ Jag förstår att Maddie bara stack sedan och struntade i sin mamma. Alltså det hade jag också gjort om det visade sig att hela mitt bara var en stor lögn.

+ Men jag gillade slutet! Så fint.


Slutsats: Gillade verkligen den här boken, speciellt mot mitten och framåt.




Boken fick mig att tänka jättemycket på den här! <3

2 kommentarer:

  1. Vill också läsa, mest för att jag tycker att omslaget är så fint! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut att du ska läsa den om du är sugen.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...