Recension: Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald

Förlag: Forum

Köp: T.ex på
Adlibris eller Bokus
___________________________________________________________________________

Beskrivning från
Adlibris:

Allting börjar med en brevväxling mellan två helt olika kvinnor. 28-åriga Sara Lindqvist från Haninge och 65-åriga Amy Harris från Broken Wheel i Iowa. Efter två års utbyte av böcker, brev och tankar om både litteratur och livet bestämmer sig Sara för att hälsa på Amy. Men när hon kommer dit är Amy död.

Sara står ensam i en liten stad mitt ute i ingenstans. Men där finns förstås alla de människor som Amy har skrivit om. Och de excentriska invånarna i Broken Wheel har inget annat val än att ta hand om den förvirrade turisten. Sara blir kvar och för första gången i sitt liv får hon verkliga vänner – inte bara mr Darcy och Bridget Jones – och de hjälper henne att starta en bokhandel med Amys alla böcker.

Både Sara och staden lever upp, nya och oväntade kärlekspar bildas och varken Sara eller invånarna vågar tänka på att hon snart måste åka hem. När hennes tvåmånadersvisum är på väg att gå ut får hennes nyfunna vänner en alldeles galen, underbar idé …

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar är en romantisk och humoristisk feel good-roman om vänskapens kraft, kärleken till böcker och om att hitta sin plats i tillvaron.

—————————————————————————————————————————-

Mina k
ommentarer: En bok jag har för mig att jag plockade upp på bokrean förra året. Köpte den lite halvhjärtat i tron om att jag kanske skulle läsa den någon gång. Tyckte det kändes som en bok för mig - en mysig feel-good med böckerna i fokus.

Och ja, jag fick rätt. Jag tyckte verkligen om den här boken jättemycket. Gillade verkligen känslan i den. Den var lättläst och mysig och så där otroligt feelgood-ig som bara jag älskar. Den förde också tankarna till författare som t.ex Marita Conlon-McKenna som ni ju vet är en av mina favoritförfattare. Jag hade heller inte noterat att det är svensk författare som har skrivit den här boken så det tyckte jag var jättekul när jag upptäckte.

Jag tyckte om Sara och jag kunde känna igen mig mycket i henne. Jag gillade hur invånarna i staden verkligen tog hand om henne när hon kom till Broken Wheel också. Synd bara att hon och Amy aldrig fick träffas, det tyckte jag var synd. Och så  tyckte jag ju att idén som nämns i beskrivningen ovan kändes lite väl galen. |Spoiler:| Att bara para ihop henne med någon sådär kändes bara jättekonstigt... och att de skulle gifta sig. Nej, det kändes jättekrystat och bara inte realistiskt. Jag fattade ju att de ville att hon skulle stanna, men någon måtta får det faktiskt vara. Detta var den enda del i boken jag inte var så förtjust i, tyckte hela den där visumsgrejen tyvärr tog över lite för mycket. Gillade inte att boken tog den vändningen. Hade mycket hellre velat att författaren skulle ha fokuserat på något annat.

Gillade slutet och epilogen också. Kanske lite väl cheesy dock, men ja, ja... över lag tyckte jag verkligen om den här boken. Dock kollade jag upp andra böcker av Katarina Bivald, men blev väl inte så jättesugen på att läsa hennes andra bok (den ska tydligen handla om motorcyklar... örk)... men skriver hon något annat så är det inte otänkbart att jag plockar upp den boken i framtiden.

Slutsats: En riktigt härlig feel-good som jag rekommenderar varmt!