Recension: De skandalösa av Simona Ahrnstedt

Titel: De skandalösa
Författare: Simona Ahrnstedt
Serie: Slottet Wadenstierna #3
Förlag: Ponto Pocket
Köp: T.ex på Adlibris
________________________________________________________________________

Erotik och dekadens i barockmiljö. Avslutande delen i trilogin om slottet Wadenstierna. En man känd för sitt depraverade liv Greve Gabriel Gripklo har inga skrupler vare sig det gäller sex, kvinnor eller nöjen, och hans rykte är därefter. En kvinna som förlorat allt Magdalena Swärd är en bedragen ungmö som av ekonomiska skäl tackar ja till en anställning som sällskapsdam. Ett hemligt avtal Under några sommarveckor ska Magdalena följa med en ung bortskämd friherrinna till det mytomspunna slottet Wadenstierna. Hennes uppgift är att säkra en förlovning mellan flickan och greve Gripklo. Men ett nattligt möte får oanade konsekvenser och snart finner Magdalena och Gabriel sig indragna i en passionerad, förbjuden och alltmer skandalös romans. De skandalösa är en sensuellt berättad kärlekshistoria som utspelas mitt bland överdådet i stormaktstidens och barockens Sverige.

Mina kommentarer: Då har jag äntligen läst sista delen i Slottet Wadenstierna. Alltid skönt att få avsluta en serie! Jag har ju verkligen gillat de tidigare delarna i den här serien så därför hade jag ganska höga förhoppningar om att det här skulle vara en bra bok det också. Och nej, jag blev verkligen inte besviken. Jag tyckte om den här delen nästan lika mycket som de andra böckerna.

Denna del handlar om Greve Gabriel Gripklo och Magdalena Swärd, som efter ett nattligt möte blir indragna i en passionerad och skandalös romans.

Jag är faktiskt överraskad över att jag har tyckt om alla de här böckerna. Vanligtvis brukar jag inte gilla då man får följa olika karaktärer i varje ny del i en serie men här tycker jag det funkar fantastiskt bra. Har tyckt om alla karaktärerna man fått följa och Greve Gripklo och Magdalena Swärd är inget undantag. Speciellt Magdalena Swärd tycker jag var en otroligt härlig karaktär just för att jag tycker att hon verkligen stod på sig mer och mer allt eftersom historien fortskred. Jag gillade verkligen att se hennes karaktärsutveckling! Älskade spelet mellan henne och Gripklo och hur han från början hade övertaget men hur Magdalena blev skickligare och skickligare på att spela spelet och till slut lyckades charma Greve Gripklo så till den mildra grad att han faktiskt blev tokförälskad!

Lite spoilers:
+ Älskade dialogen mellan Gripklo, Peter och Magdalena där de pratar om vem som ska eskortera Magdalena. Varpå hon svarar:

" - Jag är en vuxen kvinna. Jag kan gå själv. Eskortera varandra om ni inte har något bättre för er." HAHAHA!!!!

+ Gillade också samtalet mellan Gabriel och hans syster när han berättar för henne att han tänker fria till Magdalena. Så fint, där blev jag nästan lite tårögd.

+ Tyckte dock att slutet var lite väl cheesy och hur han jagade runt efter Magdalena och trodde hon hade rest ifrån honom o.s.v. Visst, jag fattar att det behövdes lite spänning... men det tyckte jag var lite väl cheesy.

Gillade den här boken skarpt, dock drar slutet ner betyget lite för mig, så får bli en stark fyra.

Slutsats: En riktigt bra bok det här också. Älskade Magdalena - tyckte hon var en riktigt härlig karaktär!