Recension: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E. Lockhart

Titel: Den ökända historien om Frankie Landau-Banks
Författare: E. Lockhart
Förlag: Lavender Lit
Köp: T.ex på Adlibris
___________________________________________________________________________

Frankie Landau-Banks har förändrats under sommarlovet. När hon till hösten kommer tillbaka till sin internatskola blir hon tillsammans med den populära Matthew Livingston. I Matthews sällskap får Frankie en ny social status och nya vänner, men hon träder också in i en värld full av hemligheter. Hon får nys om att Matthew är med i ett hemligt sällskap - ett sällskap där bara killar är välkomna.

Frankie vägrar låta sig nedvärderas eller uteslutas på grund av sitt kön. Hon vet att Matthew ljuger och undanhåller saker för henne. I tysthet börjar hon därför smida planer för att visa att hon är smartare än killarna.

___________________________________________________________________________________

Mina kommentarer:  Jag älskade ju verkligen We were liars när jag läste den. Därför hade jag ganska höga förväntningar på den här boken. Jag hade hört att den skulle utspela sig på en internatskola... och hallå vem älskar inte det? Så ja - jag hade ganska höga förväntningar och därför måste jag börja med att säga att jag blev lite besviken.

Jag älskar huvudkaraktären. Hon är riktigt cool och smart och det gillar jag. Gillar verkligen att hon lurar killarna och ja, faktiskt visar att hon är smartare än dem.

För mig så var den här boken dock till en början ganska seg, för att sedan bli intressant i samband med att Frankie blir tillsammans med Matthew och verkligen blir tokkär i honom. Jag älskade faktiskt att läsa om när hon sedan börjar spela spelet med honom och vägrar att gå med på att bara hänga efter honom hela tiden utan vill visa att hon har ett eget liv och egna intressen och att hon inte tänker bli den typ av flickvän som bara sitter hemma och väntar - det gillade jag verkligen. Det tycker jag absolut var det bästa med den här boken. Därför skulle jag gärna rekommendera ungdomar, framför allt unga tjejer att läsa den för att de ska få läsa om en tjej med vettiga värderingar och lite jävlar anamma. Mer girl power åt folket liksom!

Så med det sagt så tycker jag verkligen om huvudkaraktären och det är verkligen det bästa med den här boken... MEN! För ja, det finns tyvärr ett men. Och det är att jag mot slutet tröttnade och tappade intresset för handlingen. Tyvärr så intresserade nämligen inte Matthews hemliga sällskap mig tillräckligt mycket för att jag skulle tycka att boken var speciellt spännande mot slutet. Vet inte varför riktigt. Men så var det. Därför kan jag inte ge Den ökända historien om Frankie Landau-Banks ett högre betyg än en trea. Men som sagt - vill du läsa om en riktigt cool, kvinnlig karaktär som står på sig och har lite skinn på näsan, då ska du definitivt plocka upp den här.

Slutsats: Riktigt cool huvudkaraktär, men tyvärr tröttnade jag mot slutet.